Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Doornbos onverbiddelijk: "Het was een zeer pijnlijk weekend voor Red Bull en Verstappen"

Max Verstappen mag dan wel een tweede plaats hebben veroverd in Hongarije, volgens Robert Doornbos sprak de rest van het raceweekend boekdelen.

In zijn column voor Ziggo Sport blikte Robert Doornbos terug op het Formule 1-weekend op de Hungaroring. Het was volgens de oud-Formule 1-coureur een spectaculair Grand Prix-weekend, maar tot aan de race was het eigenlijk ook vooral een zeer pijnlijk weekend voor Red Bull en haar coureurs. De malaise bij het Oostenrijkse team begon al op vrijdag, zo zag ook de analist. "Toen was Red Bull echt de weg kwijt. Ik kan me niet herinneren dat ik zoveel paniek heb gezien bij het team. De trainingen verliepen niet naar wens en er werd veel geklaagd via de teamradio dat de auto onbestuurbaar was." "In de regen was er al helemaal niet met de Red Bull-bolide te rijden, waarna er vervolgens een call werd gemaakt om van vrijdag op zaterdag de auto terug om te bouwen naar de specificatie waarmee het team tijdens de testdagen in Barcelona al reed." Die keuze spreekt volgens Doornbos boekdelen. Na de mooie woorden die er in aanloop naar het seizoen waren, komt het team vooralsnog van een koude kermis thuis. "Horner zei dat Red Bull er klaar voor was, maar niks is minder waar gebleken, want de auto heeft geen balans, iets wat voorheen nog een sterk punt was van het team." "De Honda-motor is zeker niet de snelste, al is die ook niet de langzaamste. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor Red Bull. De snelheid over een enkele ronde was tijdens de kwalificatie extreem pijnlijk. Als enige team was Red Bull op de Hungaroring niet verbeterd ten opzichte van vorig jaar, terwijl Mercedes gewoon een seconde heeft gewonnen!" "Ook qua racepace liep Verstappen gewoon 25 seconden achter op Hamilton, dus ook al ben ik blij met het resultaat op zondag, moet ik toch realistisch blijven. Er is veel werk aan de winkel, zeker met de circuits die er voor de deur staan: twee keer Silverstone, dat kan wel eens een zware dobber worden voor Red Bull." Al met al was het eigenlijk een weekend dat niet best was van de kant van het team van Verstappen en Albon, concludeert Doornbos. "Over het algemeen was het niet top, het was heel pijnlijk voor Red Bull en Verstappen. De pace was er niet in de kwalificatie, terwijl de race pace discutabel is." "Het was een mooie P2 voor Verstappen, die het echt mag vieren als een overwinning. Onder aan de streep mag je je echter wel af gaan vragen of het chassis van Red Bull wel zo goed is. In het verleden hadden ze altijd wel een derde partij die ze als excuus konden gebruiken, zoals een Renault- of een Honda-motor die niet snel genoeg zou zijn. Ik denk echter dat er met de Japanse krachtbron niet veel mis is. De focus ligt bij Adrian Newey en zijn designteam", aldus de oud-Red Bull-coureur. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"