Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Doornbos verklaart het geheim achter de raketstart van 'intelligente' Verstappen

De Grand Prix van Emilia-Romagna was een prooi voor Max Verstappen. De basis voor zijn overwinning legde hij bij de start van de race, toen hij letterlijk uit de startblokken schoot en meteen Sergio Perez en Lewis Hamilton inhaalde. Robert Doornbos analyseert en legt uit waarom de Nederlander zo'n goede start had.

In zijn gebruikelijke Q&A na afloop van het Grand Prix-weekend analyseert Robert Doornbos voor Ziggo Sport de afgelopen race. Hij analyseert daarbij de start van Max Verstappen uitvoerig. De Nederlander kende een zeer goede launch, waarna hij vanaf plek drie meteen zijn twee concurrenten voor zich, Sergio Perez en polesitter Lewis Hamilton, wist in te halen. Hoe kon het toch zo zijn dat de Nederlander zo veel beter uit zijn startblokken kwam dan zijn concurrenten, terwijl hij vorig jaar nog zo vaak met veel moeite van de lijn kwam. Volgens Doornbos zijn daar twee redenen voor, die hij haarfijn uitlegt. "Ten eerste heeft Honda hard gewerkt aan die startprocedure, met name in natte omstandigheden." "We herinneren allemaal de start tijdens de Grand Prix van Turkije van vorig jaar nog wel, toen hij gewoon stond te malen en niet weg kwam. De motorsetting, de koppeling, het bijtpunt, er komt zoveel bij kijken, zoveel elektronica. Dat hebben ze allemaal gefinetuned en dit was het resultaat", zo legt de voormalig Formule 1-coureur uit. Een beetje van Honda en een beetje van zichzelf, zo oordeelt Doornbos, die zag dat Verstappen slim was bij de start. "Deel twee van de uitleg draait om de intelligentie van Verstappen, die keek waar de droge plekken waren en waar hij de maximale tractie kon krijgen van zijn intermediate band", zo verklaart hij. En die droge plek vond de Limburger. "Dat was op het plekje waar de safety car had gestaan (voor de race, red.). Daar was nog net een droog stukje asfalt, waar hij net van de eerste naar de tweede, derde versnelling ging. Dan zie je dat hij meer momentum krijgt dan de mannen om hem heen en schiet hij in een keer naar voren." "Hij duikt in het gaatje naast Lewis Hamilton dat er net was", vervolgt Doornbos. "Die kneep hem terecht niet af, want dan zou de race daar geëindigd zijn voor beide coureurs", aldus de analist, die vond dat Verstappen uiteindelijk de terechte winnaar was. "Max was de dominante winnaar. Het was ongekend wat hij heeft gepresteerd. Hij had vanaf P3 een wereldstart en tactisch heeft hij scherp gereden. Petje af, een hele verdiende overwinning."

Viaplay
x
Alpine Drastisch besluit rond Ocon niet uitgesloten