Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Leclerc had geen schijn van kans: "Al chaos tijdens de eerste ronde"

Charles Leclerc verlaat de Grand Prix van Nederland met nul punten na een chaotische race, waar het voor hem in de eerste ronde al misging en hij uiteindelijk daardoor de race niet wist te finishen.

Het resultaat van de Grand Prix van Nederland is voor Ferrari-coureur Charles Leclerc geen succesvol begin van de tweede helft van het Formule 1-seizoen. Tijdens de chaotische kwalificatie op zaterdag kwam hij niet verder dan de negende plaats na het veroorzaken van een rode vlag, en de race op zondag ging nog slechter van start. Vlak na het startsein kwam er opeens veel regen uit de lucht vallen en besloot de Ferrari-coureur naar binnen te gaan, alleen stond het team niet klaar met de juiste banden. Niet veel later, tijdens ronde tien ging de Monegask weer naar binnen, voor een nieuwe voorvleugel na een akkefietje met de McLaren van Oscar Piastri. Hierna reed Leclerc de rest van zijn race achter de feiten aan. Tijdens ronde 42 bleek de schade dan ook te groot, en moest de Ferrari-coureur naar binnen om zijn auto in de pitbox te zetten. De schade bleek te groot. Een chaotische race dus voor de Monegask. Hij zegt er zelf tegenover de media, inclusief RacingNews365 , het volgende over: "Het was al chaos tijdens de eerste ronde, toen we de schade hadden." Toch werd de schade na het incident niet gelijk opgemerkt. Toen hij naar binnen ging voor de intermediates werd tenslotte niet besloten om zijn voorvleugel te veranderen. Dit gebeurde later in ronde 10 pas. Hier heeft Leclerc een verklaring voor: "Ik voelde veel meer dan dat de mannen (zijn monteurs, red.) mij vertelden over de radio. Op een gegeven moment zou het vijf tot tien punten (verlies van downforce) zijn, later bleek het om 60 te gaan, en 60 is een andere categorie. Dus na deze eerste ronde moest ik een berg beklimmen."

"Optimaliseren als team"

Dat de monteurs niet op tijd klaarstonden tijdens de eerste pitstop, komt vanwege de late beslissing om naar binnen te gaan: "Ik opperde het in de laatste bocht, dus heel erg laat. Maar als ik ernaar terugkijk: ik wist zeker dat als we vijf of zes seconden verloren hadden tijdens de pitstop, dat we dat binnen één ronde makkelijk zouden kunnen inhalen", legt Leclerc uit. De Ferrari-coureur had dan ook niet de verwachting dat de monteurs met de juiste banden klaar zouden staan: "Ik verwachtte dat het wat tijd zou kosten, en ik denk dat we dit ingehaald hebben." Het was dus de juiste keuze, alleen wellicht dat er in de toekomst nog aan de snelheid van de monteurs gewerkt kan worden: "We moeten het optimaliseren als een team, zodat de monteurs een beetje eerder klaarstaan in zo'n soort situatie."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris