Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Dramatische crash Verstappen zorgt voor veranderingen aan Saoedisch Grand Prix-circuit

In Saoedi-Arabië voert men een handvol veranderingen door aan het circuit, naar aanleiding van de eerste race in Jeddah afgelopen december. De bocht waarin Verstappen zo dramatische crashte tijdens de kwalificatie, wordt ook onder handen genomen.

Verstappen Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

De eerste Grand Prix van Saoedi-Arabië werd afgelopen december verreden op het Jeddah Corniche Circuit in de straten van de miljoenenstad. We kregen een geweldige race voorgeschoteld, met een aantal bijzondere momenten, rode vlaggen, herstarts, daverende gevechten en straffen.

Dit jaar staat de race al in maart op de kalender. Een week na de seizoensopener in Bahrein zal men namelijk neerstrijken in Saoedi-Arabië. Er zijn ten opzichte van vorig jaar een handvol veranderingen doorgevoerd, na verschillende gebeurtenissen, maar ook na feedback van de coureurs.

Zichtbaarheid verbeterd

Een van de punten van feedback die de coureurs hebben gegeven, ging over de zichtbaarheid. Op sommige stukken van het circuit haalden de coureurs enorm hoge snelheden in enorm snelle bochten. Deze moesten ze soms echter blind insturen, wat potentieel gevaarlijke situaties op kon leveren.

In bocht 2, 3, 14 en 21 zal de omheining daarom verder naar buiten worden verplaatst, zodat de coureurs beter zicht hebben op het moment dat ze insturen. De barriers zullen ongeveer 1 à 1.5 meter meer naar buiten worden verplaatst.

Tegelijkertijd zullen er meer barriers worden geplaatst die hetzelfde zijn als in Monaco. Deze geven iets meer mee op het moment dat een coureur deze schampt. Zo kunnen de coureurs meer risico nemen. In bocht 4, 16, 22 en 24 is dit het geval.

Crashplek Verstappen verbreed

Velen herinneren zich nog die geweldige ronde van Max Verstappen tijdens de kwalificatie voor de eerste Saoedische Grand Prix. Althans, tot aan de laatste bocht was het een geweldige ronde, want de Red Bull-coureur ging iets te wijd en in een poging om toch nog vroeg op het gas te gaan nam hij de vangrails mee.

In de toekomst zal dit niet meer mogelijk zijn. Althans, niet op dezelfde manier, want de Grand Prix-organisatie in Saoedi-Arabië zal die bocht voordat het raceweekend van 25 tot en met 27 maart begint, aanpakken. Ook daar wordt de bocht verbreed, met anderhalve meter meer circuit. Op die manier kunnen de coureurs meer snelheid meenemen door de bocht.


Verder zullen er nog wat andere wijzigingen zijn. Een kunstenaar gaat ervoor zorgen dat de uitloopstroken van mooie kleurtjes worden verzien en de starttijd is eerder dan vorig seizoen. 20:00 uur lokale tijd, in plaats van 20:30 uur. Het overzicht met starttijden van alle Formule 1-Grands Prix zie je hier, of je kan onze kalender downloaden.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull