Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Drastische wijzigingen aan GP-circuit Australië moeten voor waar racespektakel zorgen

Aankomend weekend wordt er voor het eerst sinds 2019 geracet in Melbourne, waar men in het stadspark Albert Park een semi-stratencircuit heeft opgetuigd.

Sinds 1996 wordt de Formule 1 Grand Prix van Australië steevast verreden op het Albert Park Circuit in de miljoenenstad Melbourne. In 2020 en 2021 ging er een streep doorheen vanwege het coronavirus, maar dit jaar keert men weer terug Down Under . Dat doet men op een aangepast circuit, want de laatste jaren werd er regelmatig geklaagd over een gebrek aan inhaalmogelijkheden op Albert Park. De wijzigingen moeten er, in combinatie met de nieuwe Formule 1-bolides, voor zorgen dat we komend raceweekend veel spektakel kunnen zien. Check hieronder de twee video's waarin alle wijzigingen worden uitgelegd, of ga daaronder verder en kom er al lezend, met wat hulp van de nieuwe plattegrond, achter!

jhbMVuG_RFI

HKLRaEEiqhI

Bochten verbreed

Ten eerste is de pitlane verbreed, zodat de maximale snelheid kan worden verhoogd naar 80 kilometer per uur. Dit maakt een pitstop iets minder tijdrovend en zorgt voor meer strategische mogelijkheden. In bocht een is de baan verbreed, zodat auto's er makkelijker zij aan zij doorheen kunnen. In het verleden ging het vaak mis in de eerste bocht. Vanaf heden zou dat minder snel moeten gebeuren. Op de plek waar we in het verleden de meeste inhaalacties zagen, bocht drie , is er ook wat gewijzigd. Ook deze bocht is verbreed en er is een kleine hellingshoek. Dat moet zorgen voor meerdere lijnen die mogelijk zijn en dus meer inhaalmogelijkheden ontstaan. Bocht zes is ook onder handen genomen. Deze is aanzienlijk breder, waardoor de bocht veel meer vloeit en met meer snelheid genomen kan worden.

Chicane verdwenen

De grootste verandering zien we na bocht acht , waar voorheen bocht negen en tien lagen: een chicane waar hard voor moest worden afgeremd. Deze is nu verdwenen en de coureurs gaan vol gas door richting de nieuwe bocht negen. De snelle linkerknik (die dit jaar nóg sneller is dan eerst, zo'n 330 kilometer per uur) gevolgd door een minstens zo snelle rechterknik, is intact gebleven, maar daarna zien we bij bocht elf weer veranderingen. Deze is namelijk scherper en breder gemaakt, inclusief een kleine hellingshoek, waardoor inhalen hier wederom aangemoedigd wordt. Hier gaan we waarschijnlijk veel inhaalacties zien, met behulp van DRS. Tot slot is er ook in bocht dertien een kleine wijziging aangebracht. Deze is breder, waardoor het lastiger is om een aanval daar af te slaan. Al met al belooft het een spannend weekend te worden.

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst