Voorafgaand aan de oorspronkelijke seizoensaftrap in Australië gaf Red Bull-adviseur Helmut Marko onomwonden te verstaan dat Mercedes een protest aan de broek krijgt als het het DAS-systeem zou inzetten op het Melbourne Grand Prix Circuit. In de maanden waarin corona de Formule 1 lam legde, herhaalde Marko dat dreigement, maar nu de karavaan eenmaal op de Red Bull Ring arriveert, is hij iets terughoudender. Het DAS-systeem van Mercedes maakt dat de coureurs de stand van de wielen kunnen aanpassen door aan het stuur te trekken, wat zorgt voor minder weerstand en een hogere topsnelheid op de rechte stukken. "Illegaal", zo oordeelde Marko direct, waarbij hij wees op het feit dat door de handeling de rijhoogte actief veranderd wordt, zij het minimaal, iets wat reglementair verboden is. Zo stellig als hij voorheen was over een protest, zo behoedzaam doet hij zich nu voor: "Daar denken we later wel over na. Wat nu vooropstaat is dat we goed en veilig deze Grand Prix organiseren", aldus de Oostenrijker tegenover Auto, Motor und Sport . Mogelijk wil Red Bull even afwachten of Mercedes DAS daadwerkelijk inzet en wat de ogenschijnlijke voordelen ervan zijn op dit specifieke circuit. Overigens lijkt Marko niet alleen Mercedes in de gaten te houden, want hij doet ook weinig moeite om te verhullen dat hij vraagtekens plaatst bij het ontwerp van Racing Point. De discussie over of het een kopie van de Mercedes van vorig jaar betreft, zal in Oostenrijk ongetwijfeld ook weer meer wind in de zeilen krijgen. Marko is er echter al uit: "Nee joh, dat is geen kopie, die Racing Point van dit jaar is het origineel van vorig jaar." Mercedes en Racing Point, beide teams zijn gewaarschuwd. EINDELIJK. Het seizoen gaat beginnen. Wordt dit het jaar van Verstappen, of gooit Hamilton roet in zijn eten? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen