DRS F1
DRS: een veelvoorkomende term binnen de Formule 1. Maar wat is het en wanneer wordt het gebruikt? Wij leggen het stap voor stap uit.
Wat betekent DRS in F1?
DRS staat voor Drag Reduction System. DRS wordt ingezet om het inhalen in de Formule 1 te bevorderen.
Wat is DRS F1?
In 2011 werd DRS toegevoegd aan de wereld der Formule 1. De sport kende destijds een gebrek aan inhaalmogelijkheden, wat ertoe leidde dat FOM (Formula One Management) op zoek ging naar een oplossing. Het resultaat? DRS. Het Drag Reduction System is een methodiek waarbij er tijdelijk minder neerwaartse druk op een F1-auto komt. Als gevolg hiervan wordt de bolide minder tegen het asfalt gedrukt, wat maakt dat er een hogere topsnelheid ontstaat. Maar hoe werkt DRS in de F1?
Hoe werkt DRS F1?
Bij het gebruik van DRS klapt de achtervleugel van een Formule 1-bolide tijdelijk open. Dit gebeurt altijd op een recht stuk. Op een recht stuk is het namelijk niet erg als een auto downforce verliest, topsnelheid is hier het belangrijkst. Nog voor de bocht sluit de vleugel weer: in een bocht profiteert een F1-wagen van een maximale hoeveelheid neerwaartse druk. Wanneer de vleugel open blijft staan, kan dat leiden tot hevige gevolgen. Dit ervaarde Marcus Ericsson tijdens de vrije training voor de Grand Prix in Monza. Zijn achtervleugel klapte niet dicht, waardoor zijn auto meerdere malen over de kop vloog in de remzone.
Wanneer mag je DRS gebruiken?
DRS mag maar op enkele plaatsen op het circuit worden ingezet. Dit om de veiligheid te waarborgen en het racen competitief te houden. Een Formule 1-circuit kent meerdere zogeheten DRS-zones. Dit zijn rechte stukken op de baan waar het toegestaan is om DRS te activeren. De meeste circuits hebben twee DRS-zones, maar er zijn uitzonderingen. Zo bevat het circuit van Monaco maar één DRS-zone en zijn er op het circuit van Bahrein drie plaatsen waar men de DRS kan activeren.
Detectiepunt
Om gebruik te mogen maken van DRS, dient een coureur binnen één seconde van zijn/haar voorganger te rijden. Dit wordt gemeten op een zogenaamd detectiepunt. Een detectiepunt ligt vlak voor een DRS-zone. Het maakt niet uit of de auto voor hem/haar een directe concurrent of een achterblijver is. Stel: Max Verstappen rijdt op een halve seconde achter Lewis Hamilton bij het DRS detectiepunt, dan mag hij DRS inzetten. Rijdt hij een ronde later -binnen een seconde - achter achterblijver Kevin Magnussen? Ook dan mag hij DRS gebruiken. Het gebruik van DRS resulteert in meer topsnelheid, wat de aanvallende coureur voordeel geeft tijdens het inhalen.
In de race
Er zijn een aantal restricties omtrent het gebruik van DRS. Zo mag DRS niet ingezet worden gedurende de eerste drie ronden van een race en gedurende/net na een neutralisatie (Safety Car en Virtual Safety Car). Ook in regenachtige omstandigheden blijft het staaltje techniek buiten beschouwing.
In de eerste paar ronden van de race rijden de meeste coureurs nog erg dicht bij elkaar. Vanwege de veiligheid en om iedere coureur gelijke kansen te bieden, blijft de achtervleugel gedurende deze periode gesloten. In de regen heeft een F1-auto meer neerwaartse druk nodig, om zo de kans op een ‘glijpartij’ te beperken. Zodoende is het gebruik van DRS tijdens natte omstandigheden verboden. Tijdens een neutralisatie rijden alle bolides een stuk langzamer, waardoor het gebruik van DRS overbodig is.
Hoe vaak mag je DRS gebruiken?
Een coureur bepaalt zelf hoe vaak hij/zij DRS inzet. Wél kan hij/zij DRS enkel inzetten op de daarvoor toegestane zones en momenten.
Wie zet DRS open?
In principe zet de aanvallende coureur de achtervleugel open wanneer hij/zij een inhaalpoging doet. Het kan echter zo zijn, dat ook auto’s die in de buurt rijden gebruik mogen maken van DRS. Als Max Verstappen en Charles Leclerc elkaar ophouden waardoor een achterblijver naar hen toe rijdt, kan de achterblijver profiteren wanneer hij binnen één seconde komt van zijn voorganger(s).
Bij het openen van de achtervleugel ontstaat een opening van maximaal 85 millimeter. Het verlies in neerwaartse druk resulteert in circa 15 kilometer extra topsnelheid. De exacte hoeveelheid extra snelheid is afhankelijk van diverse factoren, zoals de lengte van het rechte stuk, de hoeveelheid wind en meer.
Hoeveel snelheid scheelt DRS?
Bij het openen van de achtervleugel ontstaat een opening van maximaal 85 millimeter. Het verlies in neerwaartse druk resulteert in circa 15 kilometer extra topsnelheid. De exacte hoeveelheid extra snelheid is afhankelijk van diverse factoren, zoals de lengte van het rechte stuk, de hoeveelheid wind en meer.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!