Na lang onderhandelen is er inmiddels nog steeds geen officiële bevestiging van een nieuwe deal tussen Lewis Hamilton en Mercedes. De zevenvoudig wereldkampioen had volgens Toto Wolff nog wat ' curveballs ' naar Mercedes toegeworpen waarmee de advocaten van het team druk bezig waren. Naar verluidt ging het onder meer om een 'Verstappen-clausule', waarmee Hamilton in de toekomst de komst van bepaalde coureurs (lees: Max Verstappen en George Russell) naar het Mercedes-team zou kunnen vetoën. F1 Insider vroeg aan niemand minder dan voormalig teambaas Bernie Ecclestone, mede bekend om zijn genadeloosheid, wat hij van de situatie vindt. Hij is duidelijk in zijn bewoording als hem wordt gevraagd wat hij als teambaas zou doen in een vergelijkbare situatie: "Ik zou het Hamilton wel eens even duidelijk hebben gemaakt: je accepteert wat we je bieden of je laat het aan je voorbij gaan. Iedereen is vervangbaar. Er is maar één persoon die bepaalt welke coureurs er voor dit team rijden: dat ben ik!", zo klinkt de 90-jarige Ecclestone gedecideerd. In zijn jaren in de Formule 1 heeft Ecclestone vergelijkbare situaties meegemaakt. Als teameigenaar en teambaas van Brabham wilde hij een talentvolle Braziliaan genaamd Ayrton Senna naar zijn team halen. Kersvers wereldkampioen Nelson Piquet was daar niet blij mee. "Hij reageerde als een koppig kind. Hij wilde Senna koste wat kost niet als teamgenoot hebben. Hij herkende het potentieel van Ayrton meteen." Ecclestone haalde Senna inderdaad niet naar het team, maar deed dat naar eigen zeggen om de rust te bewaren. "Onze hoofdsponsor wilde niet twee Brazilianen in het team hebben. Ik heb mede daarom uiteindelijk besloten Senna niet bij het team te halen. Rust en vrede binnen het team was op dat moment belangrijker, al heb ik er wel voor gezorgd dat Senna ergens anders aan de bak kon." Een andere coureur, een met wie Hamilton vaak vergeleken wordt, had volgens Ecclestone geen vergelijkbare 'Verstappen-clausules' nodig in zijn contract. Michael Schumachers woord was genoeg. "Hij was de overduidelijke nummer één bij Ferrari, want met hem herleefde het Italiaanse team haar gloriedagen. Daarom vroeg Jean Todt (de toenmalig teambaas, red.) welke teamgenoot Schumi wilde. Michael kon prima leven met Irvine, Barrichello en Massa. Als hij dat niet had gekund, dan waren ze geen Ferrari-coureurs geworden."
Meest gelezen