Bernie Ecclestone stond sinds 1978 aan het roer van de Formule 1 en onder zijn leiding groeide de sport uit tot de ultieme raceklasse. De waarde van de sport verveelvoudigde menig maal en Liberty Media telde liefst 7 miljard neer voor het eigenaarschap. De Amerikanen beloofde in 2016 volop veranderingen. De sport moest snel, sexy en spectaculair worden en de teams zouden profiteren van nieuwe verdienmodellen. Van dit alles is volgens Ecclestone nog niet veel terecht gekomen. "Ze zouden alles gaan veranderen. Meer races en nog andere dingen. Drie jaar later is allen het logo van de Formule 1 veranderd." "Ik ben dan ook benieuwd wat ze voor de toekomst in petto hebben", laat de pensionado kritisch optekenen in Il Giornale. Ecclestone zelf blijft bescheiden over zijn eigen carrière. De Brit kreeg de Formule 1 op TV, zorgde voor een publiek van tientallen miljoenen per race en vercommercialiseerde het feestje. "Mijn grootste succes was natuurlijk het regelen van de uitzendrechten met de TV zenders. Vraag me niet hoe dat gelukt is om die races op TV te krijgen. Ik wad eigenlijk maar een simpele tweedehands autoverkoper, waarschijnlijk heb ik de F1 dan ook verkocht als een prachtige tweedehandsauto." "Ik heb het echter nooit alleen gedaan voor het geld. Zaken doen was als een competitie voor mij. Hoe mee zaken ik deed, hoe beter ik me voelde. Het gevolg was dat ik rijk werd, maar dat was nooit mijn drijfveer."
Meest gelezen