Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ecclestones geflopte F1-ideeën: gecombineerde kwalificaties op zaterdag en zondag

Eens in de zoveel tijd oppert Bernie Ecclestone een opmerkelijk idee voor de Formule 1, zeker toen hij nog aan het hoofd stond van de sport. Een van zijn kwalificatie-ideeën werd daadwerkelijk doorgevoerd, enkel en alleen om na zes races te worden geschrapt.

De kwalificatie zoals Bernie Ecclestone die opperde in maart '04 was een afgeleide van het kwalificatiesysteem dat in 2003 al werd ingevoerd. Toen reden alle coureurs op vrijdag al een enkele kwalificatieronde om dat een dag later over te doen in de omgekeerde volgorde van de ranglijst van de dag ervoor. Een jaar later werden beide sessies op zaterdag verreden, wat het systeem zeer fraudegevoelig maakte. Als je aan het eind van de daadwerkelijke kwalificatie slecht weer verwachtte, kon je in de eerste training maar wat aanklooien of zelfs expres spinnen om in de kwalificatie maar vroeg te mogen starten. En dus kwam Ecclestone met een nieuwe variant. Er werd op zaterdag en zondagmorgen gereden, waarbij beide tijden bij elkaar opgeteld werden. Op zaterdag werd met lege tanks gereden, op zondag met de brandstof voor de race. Het format dat werd ingevoerd in 2005 viel niet in goede aarde. De traditionele zaterdagtraining verloor de waarde, omdat daar nog niks écht vanaf hing en sowieso was men wel klaar met het hele one-lap kwalificatiesysteem. Na zes races greep de F1 terug naar een enkele kwalificatie op zaterdagmiddag, waarin nog steeds iedereen één ronde reed, met als uitgangspunt de uitslag van de vorige GP. Een jaar later, in 2006, werd het systeem ingevoerd van drie kwalificaties en een eliminatiesysteem, het systeem zoals we dat nu nog steeds met kleine aanpassingen kennen.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami