Fans en oud-coureurs spraken na afloop van de GP van Canada schande over de penalty die Sebastian Vettel kreeg, waardoor fans over de hele wereld een mogelijk prachtige apotheose van de race werd ontnomen. Het is zeker niet de eerste keer dat de officials (die grotendeels gekozen worden door de FIA) zichzelf in een kwaad daglicht weten te zetten en een race op een negatieve manier beïnvloedt door wel of juist geen penalty toe te kennen.
Grand Prix van Mexico - 2016
Er viel na afloop van de Mexicaanse Grand Prix in 2016 een ongemakkelijke stilte in de cooldown room . Max Verstappen was zojuist als derde over de finish gereden, maar er stonden vier coureurs te wachten op het podium. De Nederlander bleek een straf van vijf seconden aan zijn broek te hebben gekregen en moest zijn derde plek inleveren aan Sebastian Vettel. Wat ging er aan vooraf? Verstappen werd enkele ronden voor het einde van de GP door Sebastian Vettel op de hielen gezeten. Bij het ingaan van bocht één ging het mis toen de Nederlander zich verremde en zijn derde plek kwijt dreigde te raken. De Red Bull-coureur besloot vol gas door het gras de bocht af te snijden, waardoor hij zijn derde plek wist te behouden. Dit tot ongenoegen van de Duitser, die zoals wel vaker de teamradio gebruikte om zijn standpunt à la Vettel duidelijk te maken. Eenmaal aangekomen bij het podium werd duidelijk dat Verstappen een penalty van vijf seconden aan zijn broek had gekregen. Weg derde plek. Een terechte penalty? Als je de regels zou aanhouden wel, maar ironisch genoeg mochten zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg dezelfde bocht in kwestie tijdens de eerste ronde wel zonder represailles afsnijden, waardoor zij hun eerste en tweede plek behielden. Werd hier met twee maten gemeten door de wedstrijdleiding?
GP van de Verenigde Staten - 2017
Met een grote glimlach op het gezicht meldde Max Verstappen zich na de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017 voor het podium. De Nederlander beloonde zijn spectaculaire comeback - hij startte de race vanaf de vijftiende positie - op het scherpst van de snede door Kimi Raikkonen in de laatste ronde op weergaloze wijze in te halen in een bocht waar niemand het voor mogelijk achtte. Commentatoren waren lyrisch, fans in extase, maar Verstappen's pret werd door de wedstrijdleiding snel de kop in gedrukt. Wederom was het een Ferrari-coureur, ditmaal Kimi Raikkonen, die zijn podiumplek inpikte, omdat de Nederlander vijf seconden bij zijn tijd opgeteld zag worden. De stewards achtten zijn inhaalactie namelijk illegaal. De Nederlander werd gestraft voor zijn grensverleggende inhaalactie, omdat deze volgens de stewards met vier wielen buiten de baan werd uitgevoerd. De Nederlander droop teleurgesteld en zwaar geagiteerd af.
Grand Prix van Duitsland - 2018
Een van de meest spectaculaire races van het afgelopen seizoen vond plaats op het circuit van Hockenheim. Tijdens de Duitse Grand Prix ging Lewis Hamilton na een indrukwekkende inhaalslag vanaf de veertiende startplek met de overwinning aan de haal. Het had echter, als de stewards harder hadden ingegrepen, zomaar anders kunnen zijn. Halverwege de race trokken er donkergrijze wolken over het Duitse circuit. Wat volgde was een wolkbreuk, en wat voor een. Sebastian Vettel parkeerde op knullige wijze zijn Ferrari in de bandenstapel, maar hij was niet de enige die de fout in ging. Hamilton en Mercedes begingen namelijk ook een blunder. Nadat Vettel crashte en de regengoden besloten om de hemelen wijd open te zetten, moest het team van Mercedes beslissen of de Engelsman wel of niet voor een setje nieuwe banden naar binnen moest komen. Hamilton bevond zichzelf al aan het begin van de pitlane, toen zijn race-engineer de memorabele woorden 'stay out, stay out, in in in in in' sprak. In alle consternatie besloot de Mercedes-coureur op het laatste moment over de witte lijn en door het gras de pitlane te verlaten en zijn weg op de baan te vervolgen, hetgeen volgens de regels verboden is. Het resulteerde niet in een penalty, maar slechts in een reprimande van de stewards, waardoor Lewis Hamilton zijn weg mocht vervolgen en de overwinning onbedreigd naar zich toe kon trekken. Kimi Raikkonen kreeg datzelfde seizoen voor een vergelijkbare overtreding tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan daarentegen wel een penalty, wat bij veel Formule 1-fans vragen opriep. Inconsistentie ten top?
Grand Prix van Monaco - 2016
Tot slot springen we weer een paar jaar terug in de tijd naar de Grand Prix van Monaco in 2016. Vele Formule 1-fans zullen mogelijk meteen terug denken aan het op onweer staande gezicht van Daniel Ricciardo, nadat hij door een faliekant mislukte pitstop de raceoverwinning in het prinsdom door zijn neus zag worden geboord. De race kende echter nog een ander controversieel moment. Na de catastrofale pitstop verloor de Australiër zijn leidende positie aan Lewis Hamilton. Ricciardo moest op het stratencircuit, waar het vrijwel onmogelijk is om in te halen, in de achtervolging. Het lukte hem zowaar om Hamilton tot een fout te dwingen. Bij het ingaan van de befaamde Nouvelle Chicane schoot de Engelsman half rechtdoor. Ricciardo deed daarop een poging om Lewis buitenom in te halen, maar moest in de ankers toen Hamilton hem bijna in de muur drukte. Er kunnen veel parallellen worden getrokken tussen dit voorval en het discutabele moment tijdens de Grand Prix van Canada in 2019. De coureur schiet rechtdoor, komt terug de baan op en blokkeert zijn tegenstander volledig. Er is echter ook een aspect waar geen parallel kan worden getrokken: het oordeel van de stewards. In 2016 werd Lewis niet bestraft, waardoor hij onbedreigd naar de overwinning reed, terwijl Vettel in 2019 wel werd bestraft, waardoor Hamilton onbedreigd naar de overwinning reed. Lewis Hamilton stond in ieder geval tijdens beide races als winnaar op de bovenste trede van het ereschavot. Misschien dus toch een overeenkomst in het oordeel van de stewards? Check hieronder de beelden van de GP van Monaco in 2016 en oordeel zelf.
BGzDkb3UW0w
Meest gelezen