Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Pirelli

Eénstopper veruit de snelste racestrategie in Abu Dhabi

Voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi, de laatste race van het Formule 1-seizoen, heeft Pirelli de snelste racestrategieën bekendgemaakt. Max Verstappen en Red Bull hebben volgens de voorspellingen een prima uitgangspositie.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Formule 1-bandenleverancier Pirelli heeft voor de Grand Prix van Abu Dhabi uitgesproken welke strategieën naar verwachting het meest effectief zullen zijn in de race. Ondanks de behoorlijk hoge slijtage op het Yas Marina Circuit rekent Pirelli erop dat de éénstopper voor de snelste race zal zorgen. De coureurs kunnen echter kiezen welke éénstopper ze precies willen aanhouden, meerdere opties zijn namelijk mogelijk.

De voorspelling van Pirelli op basis van uitgebreide analyses is dat de éénstopper op twee manieren het snelste kan zijn. Enerzijds zullen coureurs die op de zachtste band beginnen de beste strategie kunnen volgen, als zij ervoor kiezen om na zeven à veertien ronden over te gaan op de harde compound. Anderzijds zullen coureurs die op de mediumband starten in theorie een evenzo snelle strategie kunnen aanhouden, wanneer zij na tien à achttien ronden de harde band onder de auto laten monteren.

De op een na snelste strategie is volgens Pirelli een tweestopper, waarbij eerst twee stints op de zachte band wordt gereden en vervolgens wordt overgestapt op de harde band. Het aantal ronden op de zachte band bedraagt volgens de bandenleverancier in totaal maximaal twintig ronden, de harde band moeten tussen de 35 à 41 ronden afleggen.

			© Mercedes
	© Mercedes

Pirelli is van mening dat veruit de langzaamste strategie er een is waarbij een coureur een zeer lange stint op de minst duurbare banden – de softs – rijdt, om vervolgens te kiezen voor de mediums. In deze uitgangssituatie rijdt de coureur ongeveer twintig ronden op de zachte band en de rest van de race op de medium compound.

Max Verstappen kan morgen eenvoudig voor de snelste strategie gaan. De Nederlander begint de race op zijn mediums uit Q2 van de kwalificatie en heeft nog een hagelnieuwe set harde banden achter de hand. Hetzelfde geldt voor zijn directe concurrenten, waarvan Lewis Hamilton degene is met wie hij hoogstwaarschijnlijk het gevecht aan zal gaan.

De Mercedes-coureur heeft exact dezelfde banden over als de Limburger: nieuwe harde banden, nieuwe en gebruikte mediums en drie gebruikte sets softbanden. Sebastian Vettel is de enige van de topcoureurs die een alternatieve strategie aanhoudt voor de race, de Ferrari-coureur begint als enige in de top vijf op zacht rubber.

Beluister hieronder de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel de vooruitblikken op de Grand Prix van Abu Dhabi.

Voorspel en win

Wie wint de GP van Abu Dhabi 2019?

Speel mee en win een Max Verstappen cap!

Speel mee

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Abu Dhabi 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Abu Dhabi en alle verrichtingen van Max Verstappen.

0 reacties

    Breaking Lovende Verstappen: "We hebben de Honda-motor nog niet maximaal belast"