Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Eerste details van enorme Mercedes-update onthuld

Toto Wolff gaat uitgebreid in op de grote update die er aan zit te komen bij Mercedes. Wat gaat er veranderd worden en wat is precies het doel voor de korte en de langere termijn.

Russell Hamilton Miami GP 2023 Mercedes
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Van een 1-2 in VT1 naar P6 en P13 in de kwalificatie gevolgd door P4 en P6 in de race. Voor Mercedes was het weekend in Miami er een met pieken en dalen. Na afloop staat Toto Wolff op realistische wijze de aanwezige F1-pers, waaronder RacingNews365, te woord. Het lijkt erop dat Mercedes niet helemaal snapt waarom de auto op zondag beter is dan op andere dagen, zo suggereert een van de aanwezige journalisten.

"Daar heb je meteen je antwoord", reageert de Mercedes-teambaas. "Dat is het verhaal van onze auto. We hebben goede sessies, zoals tijdens VT1 op vrijdag, gevolgd door een lastige kwalificatie, waarna we op zondag weer een solide pace te pakken hebben", legt Wolff uit.

"We willen echter meer dan een solide pace hebben, want we staan niet waar we willen staan. Het is zaak dat we snappen waarom we die snelheid tekort komen. Dat we een meer solide zondag hebben, is geen opluchting. Je moet vooraan starten en de Red Bulls achter je houden. Zo ver zijn we niet."

Nieuwe ophanging en bodywork

En daarom gaat Mercedes in Imola met een grote update komen. Een update die al langer in de pijplijn zit en waarmee het team van Lewis Hamilton en George Russell uit het dal wil klimmen. Althans, een begin maken met een opmars richting het op dit moment dominante Red Bull-team.

Wolff rekent zich nog niet rijk als hij gevraagd wordt naar de updates die aanstaande zijn, waarbij hij meteen alvast wat details prijs geeft. "We moeten onze eigen verwachtingen managen. We introduceren in Imola een nieuwe ophanging, bodywork en meer, maar ik heb in mijn 15 jaar in F1 nog nooit een update gezien waarmee je plots een halve seconde vindt. Ik twijfel er dus ook aan dat dat nu wel gaat gebeuren"

Nee, Mercedes wil er met haar update voor zorgen dat ze er eindelijk achter komen waar nou het afgelopen jaar en een beetje al die problemen vandaan kwamen. Zo kunnen ze eindelijk weer met een goede basis beginnen, om vanuit dat punt een stap te zetten. "Wat we willen, is dat we enkele variabelen elimineren die verantwoordelijk zijn voor de dingen die we niet begrijpen aan de auto, om vanaf daar met een stabiel platform te gaan werken. Dan hebben we een basislijn en zien we vervolgens wel verder."

Dat Mercedes aan het begin van een triple header met een nieuwe update komt, is geen toeval. "We weten wat we doen en al snel zullen we zien of de data correleert met de data uit de virtuele wereld. Drie races op rij hebben we om te begrijpen wat er is gebeurd, waardoor we kunnen gaan filteren en snel knopen door kunnen hakken over toekomstige updates. De race in Monaco draait vooral over de snelheid over een enkele ronde en het snel tot leven krijgen van de banden. Daar zijn we niet goed in, dus laten we eerst zien hoe het in Imola gaat."

Vloer

Variabelen, daar heeft Toto het over. Maar wat voor variabelen zijn dat dan, die hij graag wil elimineren? Als hem dat wordt gevraagd, geeft hij naast de nieuwe ophanging en het nieuwe bodywork nog meer weg. "We jagen op meer downforce en we willen een zo goed mogelijk mechanisch platform creëren."

"We introduceren daarom nieuw bodywork, die wat meer... laten we zeggen wat meer conventioneel is, een nieuwe vloer en een nieuwe voorwielophanging. Dat is een grote operatie, en zorgt weer voor nieuwe luchtstromen rond de auto, dus we zullen veel moeten leren over de nieuwe auto. Het is als het ware een reset. In de virtuele wereld zorgt het in ieder geval voor een mooie winst in rondetijd", zo doelt hij op de resultaten in de simulator. "We zullen voor beide auto's de update hebben en ook een set reserveonderdelen", zo verzekert Wolff.

Met behulp van de nieuwe update, kan Mercedes dus hopelijk de bladzijde omslaan en een nieuwe weg inslaan. "De upgrade die we in Imola meenemen, helpt ons bij het bepalen van de richting die we in gaan. Die helpt ons bij het begrijpen van de verschillende vlakken die mogelijk een rol spelen bij de 'giftigheid' van onze auto."

En hoe zit het nou met die budgetcap? Wordt dat nog een probleem? "We hebben nog steeds ruimte over onder de budgetcap. Als je namelijk een nieuwe weg inslaat, dan hoef je je nog maar op een project te concentreren. Dat wordt leuk! Het glas is halfleeg. Ik wil niet roepen dat we plots een halve seconde sneller gaan zijn en plots weer helemaal terug in de strijd zullen zijn. Het gaat om het vast stellen van een basislijn", aldus Toto, die toch hoopt dat zijn team een stap zal gaan zetten.

"Het zou meteen een verbetering moeten worden. We weten wat we willen bereiken qua performance. Hopelijk wordt het gedrag van de auto ook beter, dus dat is zeker iets wat we verwachten. Ik geloof niet in wonderen, maar de stabiliteit van de wagen en de voorspelbaarheid voor de coureurs erg lastig is. Als we dat weten op te lossen, geholpen door het nieuwe design van de voorwielophanging, dan kan dat veel rondetijd waard zijn."

Ook interessant:

Briljante Verstappen zet Perez op zijn plek

Een daverende overwinning van Verstappen in Miami, die daarmee Perez weer op zijn plek zette, zo merkt men op in de nieuwste RN365 F1-podcast, waarin Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk hun oordeel vellen over alle gebeurtenissen in de F1.

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Miami 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Toekomst Newey's manager hint op zijn volgende stap na Red Bull-vertrek