Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Eerste Hulp Bij Formule 1-Ongelukken: Maylander en Roberts staan paraat

Als in de Formule 1 een heftige crash plaatsvindt, worden direct de safety car en de medical car de baan opgestuurd. Alles wordt op dat moment in het werk gesteld om de het doktersteam veilig te laten werken. RacingNews365 legt samen met safety car-coureur Bernd Maylander en F1-dokter Ian Roberts uit hoe dat in zijn werk gaat.

Het frappante aan het werk van zowel safety car-coureur Bernd Maylander als F1-dokter Ian Roberts is dat hoe minder vaak ze in actie komen, hoe beter dat is. Natuurlijk kunnen we Maylander ook zien in het geval van flinke regenbui, wat enkel spektakel verhogend werkt, maar zodra de medical car zich bij de safety car op de baan voegt, wordt de adem altijd even ingehouden.

Het is op dat moment aan Maylander om achter het stuur van een brute Mercedes AMG GTR het Formule 1-veld op te vangen en het tempo terug te dringen: "Het is in het geval van een ongeluk zijn voornaamste taak om het medische team veilig te laten werken", zo legt F1-dokter Ian Roberts uit in een exclusief gesprek met RacingNews365. "Dat kan betekenen dat hij alternatieve routes kiest over het circuit, om mij en mijn mensen te beschermen."

Hoewel Roberts voor zijn veiligheid dus grotendeels afhankelijk is van Maylander, vindt er nauwelijks communicatie plaats tussen de twee: "We zijn allebei gefocust op onze eigen taken", zo valt voormalig DTM-coureur Maylander zijn FIA-collega bij. "In feite zijn die taken voor mij in alle klassen hetzelfde, of dat nu de Porsche Supercup, Formule 3, Formule 2 of de Formule 1 is."

Terwijl Maylander het Formule 1-veld aanvoert, is het aan Roberts om de gecrashte coureur te stabiliseren: "Ik bekommer mij enkel en alleen om de coureur. Het is mijn taak om hem veilig uit de auto te halen, alle medisch noodzakelijke handelingen uit te voeren en de coureur klaar te maken voor transport." Hij staat er daarbij niet alleen voor, zo benadrukt hij: "Ik heb altijd een national (lokale) dokter bij me en ik sta altijd in contact met een vaste medical delegate van de FIA. Ook die mensen verdienen een vermelding."

Tekst gaat verder onder de foto.

			© Mercedes Benz
	© Mercedes Benz

Op het moment dat Roberts zijn patiënt heeft overgedragen aan het medisch centrum en daarmee aan een groep van lokale artsen, kruipt Roberts weer in de passagiersstoel van de Mercedes AMG C63 S Estate naast coureur Alan van der Merwe, want gedurende elke sessie zit hij klaar in de auto, net zoals Maylander en zijn bijrijder. Het gevaar ligt immers altijd op de loer in de sport en dus moeten zowel de safety car als de medical car te allen tijde binnen enkele seconden op het circuit kunnen zijn.

Omdat elke seconde telt verkennen zowel Maylander als Van der Merwe op de donderdag voor elke Grand Prix de baan. Het is ook de perfecte gelegenheid voor de wedstrijdleiding om alvast bepaalde race-simulaties uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het testen van de startprocedure. In het geval van aanpassingen aan de baan wordt de baan opnieuw verkend en geeft Maylander zijn bevindingen door aan de FIA.

Zowel Maylander en Roberts haalt veel voldoening uit het werk dat ze doen. Nee, Maylander heeft nog nooit een trofee gekregen voor alle ronden die hij aan kop reed, maar daar maalt hij niet om: "Ik mis de competitie van het echte racen weleens, maar ook dit werk geeft veel voldoening. We voelen allemaal dat we met belangrijk werk bezig zijn en vormen bovendien een hechte familie."

"Dat soort kameraadschap voel ik altijd weer", zo vult Roberts aan. "Als er iets gebeurt op het circuit zijn we daar voor de volle honderd procent op gefocust, maar op andere momenten praten en grappen we onderling veel met elkaar. Het veiligheidsteam wordt daadwerkelijk gerund als een team en het is mooi om daar deel van uit te maken."

Krijgen we de titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Mogen we Ferrari al uitvlakken? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

0 reacties