Van Buren werkt sinds eind 2017 als ontwikkelingscoureur in de simulator van McLaren, nadat hij de simracecompetitie World's Fastest Gamer won. In 2018 was de 26-jarige inwoner van Lelystad zelf aanwezig bij de tweede testweek voor het Formule 1-seizoen. Hij vertelt bij RacingNews365 waar coureurs en teams op letten tijdens de eerste tests.
"Zodra een coureur de baan op gaat, is zijn eerste indruk het belangrijkst. Na een paar ronden weet hij of de auto goed is, of dat het team huiswerk heeft", stelt Van Buren. "Dat gaat om de auto, maar ook om de motor. Daarna wordt het aanpassen. Goede feedback van de coureur hierbij is net zo belangrijk als zijn kunde om hard te kunnen racen." Hoewel de ogen van de Formule 1-wereld met grote nieuwsgierigheid gericht zijn op de aankomende tests, vooral wat betreft de Red Bull-Honda van Max Verstappen, gaat het volgens Van Buren nog niet om snelle rondetijden. "Meters maken is de hoofdprioriteit. En zoveel mogelijk kleine problemen tegenkomen die verholpen kunnen worden. Daarnaast vaststellen hoe de auto nou echt voelt, nadat de teams al maanden in de simulatoren getest hebben. Hoe werkt dat nu op het echte circuit? De afstelling wordt de eerste dagen niet echt aangeraakt, het gaat meer om systeemchecks. En het steady testen van de aerodynamische elementen. Pas in de tweede week gaan de rondetijden een stuk naar beneden."
Voor een simulatorcoureur als Van Buren is de informatie die uit de tests komt van cruciaal belang. Bij McLaren deelt hij die rol overigens onder meer met Formule 2-coureur Sergio Sette Camara, maar ook Van Buren heeft de komende tijd nog genoeg ontwikkelingswerkzaamheden te verrichten aan de McLaren MCL34. Vanwege de zeer beperkte testmogelijkheden kan veel werk alleen in de simulator gedaan worden. "Na de afgelopen jaarwisseling zat ik weer als eerste in de sim om systemen te checken. Ook tijdens de tests draaien de simulatoren van de F1-teams overuren. De data en feedback van de coureurs worden gelijk verwerkt. Ik heb zelf gemerkt hoe dat ging vorig jaar bij McLaren en kon direct meeluisteren wat Fernando Alonso over de auto zei. Daarmee gingen de engineers direct aan de slag."
Meest gelezen