Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

Eerste schetsen nieuwe Formule E-bolide onthuld

Het vierde tijdperk van de Formule E wordt eind 2026 geïntroduceerd. De FIA heeft nu de eerste schetsen van de bolide onthuld.

Shanghai Rowland leading
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © 2025 Formula E

Na de laatste vergadering van het FIA World Motor Sport Council (WMSC) van vorige week zijn nu de eerste schetsen voor de nieuwste Formule E-bolides onthuld in het technisch reglement. Het volledige reglement, dat uit maar liefst 72 pagina's bestaat, werd goedgekeurd tijdens de vergadering en werd vervolgens gepubliceerd op de website van de FIA. De laatste pagina's bevatten schetsen van de nieuwe Gen4-bolide, inclusief afmetingen.

Eén ding is alvast bevestigd: de nieuwe Formule E-bolides, die eind 2026 officieel geïntroduceerd zullen worden, worden zowel breder als langer dan de huidige Gen3 Evo-bolides. Daarbij valt ook op dat de volledig elektrische raceserie weer overstapt op een volledige achtervleugel, een ontwerpkenmerk dat al sinds Gen1, het eerste Formule E-tijdperk, niet meer in het kampioenschap is opgenomen.

RacingNews365 sprak onlangs met Sebastien Buemi, coureur voor Envision Racing. Hij omschreef de nieuwste Gen4-auto als een bolide die volledig gericht is op de 'ultieme performance'. De Formule E zet hiermee de grootste stap in de geschiedenis van de raceklasse én komt meteen met een primeur. De Gen4-bolide heeft namelijk twee verschillende aerodynamische configuraties, zowel een lage als een hoge. Dat zal direct bevorderlijk zijn voor de strategische variatie, want teams hebben zo meer keuze wat betreft de afstelling van de auto. 

Daarnaast krijgt de Gen4-bolide ook een permanente vierwielaandrijving, een functie die op dit moment alleen beschikbaar is in de zogenoemde Attack Mode of tijdens de onderlinge duels in de kwalificaties. Ook gaat het vermogen van de auto's flink omhoog, want de Gen4 heeft een vermogen van 600 kW. Dat is bijna het dubbele van het huidige maximum van 350 kW en brengt de Formule E ook een stuk dichter bij de Formule 1, aangezien 600 kW overeenkomt met 804 pk. Dat is slechts 200 pk minder dan waar de koningsklasse van de autosport over beschikt.

Volgens RACER heeft de auto tijdens privétests op het circuit van Jarama in Madrid al een snelheid van 210 kilometer per uur bereikt. Voormalig F1-testcoureur James Rossiter zat daar achter het stuur. Ook Buemi kon al iets over de snelheid zeggen, want simulaties van de rondetijden in Monaco lagen volgens de Zwitser tussen de 1 minuut en 15 seconden en 1 minuut en 18 seconden.

Grote verandering in afmetingen

Het ontwerp van het chassis blijft in de basis hetzelfde, want Spark is nog altijd verantwoordelijk voor de productie. De batterij van de Gen4-bolide zal worden geleverd door Podium Advanced Technologies. Vergeleken met de huidige Gen3 Evo-auto's zal de maximaal bruikbare energie van de accu tijdens een race toenemen van 38,5 kWh tot 55 kWh. 

Wel vindt er een verandering plaats wat de banden betreft, want vanaf 2026 eindigt de samenwerking met Hankook en gaat de Formule E in zee met Bridgestone. De Japanse bandenfabrikant gaat twee compounds ontwikkelen, één voor droge omstandigheden en één voor natte omstandigheden. De nieuwe banden hebben een diameter van ongeveer 45 centimeter (18 inch) en zijn op beide assen breder dan de huidige banden. 

En de fabrikanten hebben voor de Gen4-bolides meer creatieve vrijheid dan op dit moment het geval is. Dat komt doordat ze zelf verschillende onderdelen mogen gaan ontwikkelen. Ook de opzet van de races komt er iéts anders uit te zien, want het PitBoost-concept wordt officieel opgenomen in het technische reglement van het Gen4-tijdperk. De hoeveelheid energie die de snellader levert tijdens de PitBoost neemt verder ook toe, van 3,85 kWh naar 4,05 kWh. 

Tot slot wordt de Gen4-bolide dus ook een stuk langer en breder dan de huidige Gen3 Evo-auto. Met in totaal 5,54 meter wordt de bolide maar liefst 52 centimeter langer, en ook de breedte neemt met 30 centimeter toe tot 1,80 meter. Daardoor wordt de auto uiteraard ook een aanzienlijk stuk zwaarder, want in seizoen 13 zal de Gen4-bolide maar liefst 1012 kilogram wegen. Dat is 150 kilogram meer dan de Gen3 Evo-bolide.

Bekijk de tekeningen van de gloednieuwe Gen4-bolide hieronder!

			© FIA
	© FIA
			© Formula E
	© Formula E
			© FIA
	© FIA

In dit artikel

Praat mee!

x
Verstappen Aston Martin-coureur met opzienbarende Verstappen-opmerking: "Wie bij zijn volle verstand gelooft dat?"