Banden, banden en nog eens banden: dat is het onderwerp van gesprek in Baku. Pirelli heeft de zeer zachte C6-band bij zich, maar of de coureurs daar ook op willen kwalificeren, blijft nog de vraag. De rode band werd immers veelvuldig ingezet tijdens de vrije trainingen. Max Verstappen heeft bijvoorbeeld nog alleen nog maar softs gebruikt.
Zijn race-engineer Gianpiero Lambiase ziet dan ook een opvallende sleutel tot succes. Wie de juiste bandenkeuzes maakt in de kwalificatie en de race, staat bovenaan. En dat is dus niet eens zomaar de softband.
"Baku brengt opnieuw een unieke uitdaging met zich mee", vertelt Lambiase in het verslag van Red Bull. "Het is bijna een ronde met twee gezichten: enerzijds hebben we een rechte lijn van twee kilometer lang, anderzijds een reeks langzame bochten. Het is lastig om het juiste niveau van downforce te kiezen."
Lambiase licht het dilemma toe. "Niet alleen om in de kwalificatie de optimale rondetijd te halen, maar ook om er zeker van te zijn dat we op zondag onder verschillende omstandigheden competitief zijn. Dat is één uitdaging, en de andere is dat dit een stratencircuit is. Daardoor is het erg hobbelig, wat soms voor problemen bij het remmen zorgt."
Banden
Red Bull heeft dan ook gehandeld. "Daarom zijn er mechanische aanpassingen gedaan aan beide auto’s, zowel tijdens de sessies als daartussen, om om ons pakket te optimaliseren. Met het oog op de kwalificatie en de race is er een ongewone bandenselectie op de grid."
Lambiase heeft dan ook een lange avond voor de boeg. "In beide sessies kozen de meeste teams ervoor om zich op de zachte band te concentreren. We hebben dus nog wat analyses te doen om het programma voor de kwalificatie goed door te nemen, terwijl we er ook voor moeten zorgen dat we ons langetermijnplan voor de race onder controle hebben. Dat kan namelijk beïnvloed worden door de hier lager dan gebruikelijke baantemperaturen."
Meest gelezen
In dit artikel












Praat mee!