Mick Schumacher klapte verschrikkelijk hard de muur in tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De coureur zelf maakt het gelukkig goed, maar van zijn Haas-bolide kan dat niet gezegd worden. De kosten lopen hoog op na de crash, maar in gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt teambaas Guenther Steiner dat het erger had kunnen zijn. "Het chassis zelf lijkt niet kapot te zijn", klinkt hij opgelucht na de race in Jeddah. "De side impact structure wel, maar die kunnen we simpel vervangen. We moeten nog een uitgebreidere check uitvoeren, maar het ziet er niet al te slecht uit." "De Ferrari-motor ziet er ook goed uit, zo hebben de Italianen ons verteld. Hetzelfde geldt voor de batterij. En de rest? De rest is kapot", lacht hij als een boer met kiespijn.
Hoge kosten
Dat klinkt allemaal verrassend positief, maar als er doorgevraagd wordt naar de rekening die Haas zal moeten betalen, laat Steiner doorschemeren dat het toch een flinke tik zal zijn die zijn team moet incasseren. "De kosten zullen alsnog heel hoog zijn, want de wielophangingen zijn ook allemaal kapot. Misschien linksvoor niet, maar de rest is nu vermalen tot koolstofpoeder." "Ik weet nog niet precies hoe groot het kostenplaatje zal zijn, maar al het bodywork is kapot, de radiatoren zijn kapot, dus de kosten zullen denk ik oplopen tot wel een miljoen", zucht de Italiaanse teambaas.
Mag niet nog eens gebeuren
Een fikse aderlating dus voor Haas, dat budgettair rekening zal moeten gehouden met de crash van Schumacher. Gevraagd of er al een financieel noodplan in werking gesteld moet worden, zegt Steiner van niet. "In een raceteam kan je nooit vasthouden aan een budget zoals in een normaal commercieel bedrijf. Natuurlijk heb je een noodplan in je budget zitten, maar als je dit twee of drie keer overkomt, dan heb je aan een noodplan ook niks meer." "Je kan het geen noodplan meer noemen, het is nu gewoon verlies. We moeten het nu gewoon managen en hopen dat dit ons niet nog eens overkomt", zo sluit de teambaas af.
Meest gelezen