Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Euforie maakt plaats voor zorgen bij McLaren: "Kunnen in Monza zo niet racen"

De euforie van de nieuwe upgrade bij McLaren lijkt na de Grand Prix van België verdwenen. Teambaas Andea Stella is streng en wil snel verbetering zien.

De Grand Prix van België was een moeizaam weekend voor McLaren. Oscar Piastri moest de overwinning van het sprintweekend uit handen geven aan Max Verstappen, en tijdens de race op zondag raakte zijn auto al na de eerste bocht te beschadigd om de race uit te rijden. Teamgenoot Lando Norris wist na een moeizame stint op de harde banden nog naar de zevende plaats te rijden, maar het was niet veel in vergelijking met wat de twee na de nieuwe upgrade in Groot-Brittannië lieten zien.

Een kapot stuursysteem en harde banden zonder grip

Teambaas Andrea Stella legt na de race aan onder andere RacingNews365 uit wat er is misgegaan met zijn twee coureurs. Zo bleek de schade van Piastri na de clash met Carlos Sainz eerste bocht te heftig om nog langer door te rijden. "Het ziet er naar uit dat de CDC (het stuursysteem) kapot is. Ik heb zelf nog niet gekeken of dit buiten of binnen de auto is. Maar het is gebroken en er was duidelijk geen manier om (de race) te vervolgen." De Italiaan heeft een duidelijke mening over het incident: "Ik heb kort met Oscar naar het incident gekeken en om eerlijk te zijn, Carlos wist of niet dat hij er zat, of hij moest de auto voor hem ontwijken. Hij reed zo op Oscar in en er was vanwege de muur weinig ruimte beschikbaar. Echt heel jammer." Ook teamgenoot Norris had, vooral in vergelijking met de vorige race, een moeilijk weekend. Hij ging vroeg naar binnen voor de harde band, volgens Stella om zo in vrije lucht te kunnen rijden. Dit liep alleen niet geheel volgens plan, geeft de McLaren-teambaas toe: "Ik moet toegeven dat ons oordeel over de grip van de harde banden niet klopte. De banden hadden helemaal niet veel grip, en Lando bevond zich vervolgens ook weer in een groep met auto's. Gelukkig gaf de race ons een kans om de situatie recht te zetten door op zachte banden te rijden tijdens de regen." De teambaas had deze moeizaamheden ook verwacht: "We hadden de kwetsbaarheid verwacht, maar toen we met de andere auto's in gevecht waren, ging het heel snel bergafwaarts."

Een reality check

McLaren had juist een verbetering in raceresultaten na de upgrade, wat resulteerde in een podium voor Lando Norris in Groot-Brittannië en in Hongarije. Toch lijkt deze upgrade in België zijn werk niet te doen, en dit is de teambaas ook opgevallen: "We moeten toegeven dat deze configuratie ons de vorige dagen veel voordeel heeft gegeven, maar vandaag begon het een groot probleem te worden." "Dit weekend heeft ons laten zien dat op de punten waar nog aan gewerkt kon worden, we duidelijk een vooruitgang hebben geboekt. Bijvoorbeeld de achtervleugel, we waren zelfs met minder achtervleugel in de tweede sector sterk. Maar aan de andere kant laat dit weekend zien dat er ook gebieden zijn die we nog niet hebben aangepakt. Deze geven ons een reality check dat er nog meer werk aan de winkel is, en sommige van deze gebieden moeten ook heel snel geadresseerd worden." De reden dat er haast achter zit, heeft alles te maken met de huidige F1-kalender en de races die na de zomerstop op de planning staan: "De tweede race na de zomerstop is Monza, en je kan niet zo in Monza racen. Dus er is veel werk dat gedaan moet worden bij McLaren om deze situatie te veranderen."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel