Het verhaal is inmiddels bekend: Lewis Hamilton zal vanaf 2025 in de rode bolide van Ferrari rijden, waardoor Carlos Sainz op zoek zal moeten naar een nieuwe uitdaging. Hij leek zijn pijlen op Mercedes en Red Bull Racing te richten, waar beide sprake was van een vrij stoeltje, maar de twee topteams hebben andere plannen wat het rijdersduo van volgend jaar betreft. Red Bull koos recent voor een verlenging van het contract van Perez, terwijl Mercedes-teambaas Toto Wolff nog altijd het volste vertrouwen heeft in de komst van toptalent Andrea Kimi Antonelli.
De lijst met opties die Sainz nog ter beschikking heeft wordt dus met de dag kleiner, maar Williams-teambaas James Vowles zette de afgelopen weken al een keurig charmeoffensief in om de aandacht van de Spanjaard te trekken. Ook Audi maakt nog kans, al zal Sainz dan eerst een jaar voor het team van Stake rijden. De kans is echter groot dat deze twee teams de strijd met elkaar aan zullen gaan om de handtekening van Sainz te bemachtigen.
Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya, de twee heren die tussen 2001 en 2004 voor Williams reden, durven wel te stellen dat hun oude werkgever aan het langste eind gaat trekken in die strijd. "Carlos zal hoogstwaarschijnlijk bij Williams terecht komen," voorspelt Montoya bij W Radio Colombia. "Op dit moment is dat echt zijn beste optie, of in ieder geval beter dan Audi. Williams heeft een organisatie die al jaren bestaat, het team wordt momenteel geherstructureerd en je ziet zelfs al dat ze verbeteren."
Schumacher ging zelfs nog een stap verder en benadrukte bij Sky Sports Germany dat hij er stiekem vanuit gaat dat het contract al getekend is. "Als we de geruchten mogen geloven, heeft Sainz al getekend bij Williams. Dat zou dan op korte termijn bekend worden gemaakt. Voor Sainz zal het in eerste instantie wat vreemd zijn, maar Williams heeft echt grote en mooie doelen voor ogen en het team heeft ook ambitieuze investeerders aan boord. Om eerlijk te zijn is Williams ook gewoon de beste optie voor hem."
Anderen bekeken ook:
De interesse van Audi was, in het geval van Sainz, vooral afkomstig van de goede relatie die de Duitse autogigant heeft met zijn vader. Carlos Sainz Sr. won de Dakar Rally namelijk samen met Audi en dat is voor zijn zoon ook gunstig. De Duitse autogigant werd eerder ook al genoemd als de beste volgende stap voor Sainz, maar Schumacher is van mening dat Audi steken heeft laten vallen in het overtuigen van de Spanjaard.
"Audi, of eigenlijk Sauber, is er niet echt in geslaagd om interesse of zelfvertrouwen te tonen. De engineers lijken echt vast te zitten, maar ook wat coureurs betreft loopt het nog niet optimaal. Ze hebben met Nico Hulkenberg al wel een goede coureur in handen, maar er blijft nog een leeg stoeltje over. Ze moeten daar wel echt een team op gaan bouwen, al ben ik daar wel heel enthousiast over."
Toch waarschuwt de Duitser wel voor moeilijkheden, want in de Formule 1 is hard werken een vereiste. Ook buiten de baan is dat het geval. "Ze moeten wel echt op gaan passen dat ze BMW-Sauber niet achterna gaan, want het kernteam van Sauber bleef toen overeind terwijl BMW boos werd en zelfs het hele project af besloot te blazen."
"Voor Audi is hun locatie dan ook het grootste probleem", vervolgt Schumacher. De Duitse autogigant heeft een fabriek in het Zwitserse Hinwil, wat volgens de Duitser erg uit de richting ligt. "Autosport vindt plaats in Engeland en het is niet eenvoudig om engineers en hun families over te halen om naar Zwitserland te verhuizen. Ik denk dat het team daardoor juist moeite heeft om de juiste mensen te werven, dus ik zou wel wat meer agressiviteit willen zien van Audi."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!