Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andretti Formula Racing

Exclusief: Andretti investeert in windtunnel om F1-droom kracht bij te zetten

Andretti gebruikt de Toyota-fabriek in Keulen om een Formule 1-auto te ontwikkelen en zo een plaats op de grid af te dwingen. RacingNews365 heeft begrepen dat het Amerikaanse team ook flink in de windtunnel investeert.

Michael Andretti
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Andretti Global heeft aanzienlijk bijgedragen aan de ontwikkeling van de windtunnel van Toyota, zo heeft RacingNews365 vernomen. De investering is een onderdeel van het gezamenlijke streven om een plaats op de Formule 1-grid af te dwingen. Sinds 2010 heeft Toyota de faciliteit in Keulen voor verschillende teams uit verschillende series beschikbaar gesteld, zodat zij de aerodynamica van hun auto's konden verbeteren.

Toyota besloot eind 2009 om uit de Formule 1 te vertrekken. De wereldwijde kredietcrisis lag daaraan ten grondslag. Het fabrieksteam probeerde acht seizoenen lang wereldkampioen te worden, zonder succes. De F1-droom zou een catastrofale en peperdure mislukking worden. Toyota verdiende daarna wat van de verliezen terug door de ultramoderne windtunnel te verhuren.

McLaren was één van de belangrijkste klanten van Toyota. Het team uit Woking ontwikkelde twaalf jaar haar auto's in Keulen, alvorens ze halverwege 2023 hun eigen windtunnel in gebruik namen. Het gebouw bestaat uit twee doorlopende, stalen roltunnels. Beiden kunnen modellen tot op 60% testen en eentje is voor volledige auto's ingericht. Na het vertrek van McLaren stapte Andretti in. Zij maken nu exclusief gebruik van de faciliteit, een overeenkomst die er voor zorgde dat de faciliteiten werden gemoderniseerd.

Schaalmodel

Andretti test momenteel voortdurend een schaalmodel van een F1-auto, ondanks dat ze geen deelnemer zijn. Meer dan een jaar geleden werd het zogenaamde Expression of Interest-proces opgestart door de FIA, waarna Andretti formeel werd geaccepteerd door het bestuursorgaan. Wel moesten ze afwachten of de F1 dezelfde mening was toegedaan.

Dat bleek echter niet het geval te zijn. De teambazen van de F1 zagen het vooruitzicht van een elfde team somber in, vooral vanwege de financiën. Als Andretti zou toetreden, kreeg de rest een kleiner deel van het prijzengeld, was de gedachte. Dat prijzengeld was juist flink toegenomen sinds de komst van Liberty Media als eigenaar.

Uiteindelijk wees de FOM Andretti af na een onderzoek van vier maanden. Het Amerikaanse team 'zou geen waarde aan het kampioenschap toevoegen'. Onverschrokken, en met de steun van General Motors via het merk Cadillac, is Michael Andretti echter doorgegaan met het opbouwen van zijn team en het ontwikkelen van een auto die vanaf 2026 mee kan doen, wanneer de nieuwe motorreglementen van kracht zijn. Dit doen de Amerikanen ook omdat er nog altijd geen definitieve beslissing genomen over de toetreding van Andretti in de Formule 1.

Het upgraden van de windtunnel van Toyota is één van de vele projecten die Andretti de afgelopen maanden heeft uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de faciliteit weer ongeëvenaard is qua ontwerp en mogelijkheden.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Ricciardo keihard gestraft na GP China