Vier jaar na de introductie van de halo in de Formule 1 kijkt Ferrari-prominent Laurent Mekies terug op alle inspanningen die benodigd waren om de veiligheidsbeugel naar de koningsklasse te halen. Mekies is Racing Director voor de Italiaanse renstal, maar was nauw betrokken bij het verzamelen van alle gegevens voor de halo. In 2018 'debuteerde' het apparaat in de F1. In de afgelopen jaren is er veel lof uitgesproken over de halo. Meerdere coureurs lieten weten dat ze beschermd zijn tegen ernstige ongelukken, met als laatste voorbeeld Guanyu Zhou in Groot-Brittannië. Hij belandde op de kop op het asfalt en knalde daarna over de bandenstapel. Zonder halo was de Chinees hoogstwaarschijnlijk ernstig gewond geraakt - of erger. De steun was er zeker niet altijd, zo legt Mekies uit in een exclusief interview met RacingNews365 . "Iedereen was tegen ons. Dat is hoe het begon. Eigenlijk vanwege iets heel simpels: de esthetiek. Men dacht dat het onaangenaam zou worden op de auto. Er waren ook valse gedachten over de zeer grote veiligheid. Men vroeg: 'waarom proberen jullie de grens weer te verleggen?'" Ondanks alle bezwaren en de enorme lading kritiek gingen de plannen onverminderd door. "We wilden productief zijn en waren klaar voor de volgende stap", aldus Mekies.
FIA-president Todt met een zeer belangrijke rol
Al lang geleden werd er gekeken naar betere bescherming voor de coureur, zo vervolgt de Fransman. "De FIA heeft al in 2009 naar hoofdbeschermingssystemen te kijken, na het ongeluk met Henry Surtees." De zoon van John Surtees kwam om het leven tijdens een ongeluk in de Formule 2. "Dat werk haalden we er weer bij en uiteindelijk - met hulp van de teams en alle andere betrokken groepen - ontwierpen we de halo zoals hij vandaag de dag is." Hierbij benadrukt hij wel dat de uiteindelijke knopen in dit proces 'door de top' zijn doorgehakt. "Het komt door het ongelooflijk hard pushen van (FIA-president) Jean Todt." "Het komt ook door het feit dat we op dat moment als enige steun kregen van Ferrari. Ik lijk nu partijdig, maar je kan het terugkijken in alle opnames. Zij zeiden in feite: 'doe wat je moet doen, veiligheid voorop'." Na het overlijden van Jules Bianchi in 2015 waren er steeds meer voorstanders van de halo, waaronder Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo en Felipe Massa.
Andere veiligheidsontwikkelingen in de Formule 1
Naast de Halo zijn er in de Formule 1 diverse andere veiligheidsontwikkelingen geïntroduceerd. Mekies heeft er een aantal uitgelicht die hij bijzonder belangrijk vindt, zoals de hogesnelheidscamera die helpt bij het begrijpen van ongelukken. "Waarom is de high-speed camera zo belangrijk? Omdat je bepaalde dynamica in crashes kunt gaan begrijpen waar je voorheen geen idee van had", legt de ingenieur uit. "En dat helpt je bij het ontwerpen van de cockpit, de hoofdsteun, de gordels en dat helpt je het begrijpen hoe je het HANS (Head And Neck Support, red.) moet gebruiken. Nu zien we het overal. In de Formule 1, de Formule E en in andere raceklassen. Mekies is blij met het domino-effect bij de veiligheidsinnovaties in de Formule 1. "Ik denk dat de grootste prestatie van ons, naast de halo, de overgang is van wat we in de F1 doen en wat andere raceklassen nu doen. Nogmaals, dat was Jean's push. Hij wilde geen compromissen sluiten hierbij", zo sluit Mekies af.
Meest gelezen