Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Hoe Albon met zijn Red Bull-ervaring een typisch 'Verstappen-probleem' wil oplossen

In een exclusief interview met RacingNews365 legt Alexander Albon uit wat hij de komende Formule 1-seizoenen wil bereiken bij Williams. Zijn ervaring bij Red Bull is hierbij onmisbaar.

Na een jaar als test- en reservecoureur voor Red Bull, het team waar hij in 2020 nog voor reed in de Formule 1, stapte Alexander Albon over naar Williams. De nu 26-jarige coureur kreeg hiervoor hulp van zijn voormalige werkgever. Er was geen plek voor Albon bij Red Bull of bij AlphaTauri, maar een zitje in de F1 werd hem door de Oostenrijkse renstal gegund. Interesse vanuit Williams was er en de overstap volgde. De banden met Red Bull zijn duidelijk te zien: Op Albons helm pronkt het logo van het energiedrankjesmerk nog altijd, al zal dat volgens de Thais-Britse coureur waarschijnlijk niet lang meer duren. Dit hoeft ook niet: met een meerjarig contract op zak ligt zijn volledige focus op zijn nieuwe werkgever. En dat is nodig. Het kan beter bij Williams, veel beter, zo legt hij uit in een exclusief interview met RacingNews365 . "Als je kijkt naar de races waar we punten hebben gescoord, dan hebben we echt gemaximaliseerd. Als je naar de andere races kijkt, dan zie je P11, P12, P13... Altijd daar ergens. Realistisch gezien komen die prestaties echter tot stand door de DNF's of door consistent rijden en goed werk." "In vergelijking met vorig jaar denk ik dat we ons ongeveer in dezelfde positie beginnen. Wat nu echter het geval is, is dat Haas en Alfa Romeo wat meer pace hebben dan ze vorig jaar hadden. Ik vind wel dat we het goed doen. We maken gebruik van de teams die het moeilijk hebben: dat brengt ons naar Q2 of dat brengt ons naar een puntenfinish. Maar natuurlijk willen we meer."

Williams gefocust op het volgende F1-seizoen

Albon blijft realistisch en weet dat er in 2022 geen wonderen aan zitten te komen. De focus is verlegd naar het volgende seizoen, waarin ze naar alle waarschijnlijkheid gebruik zullen maken van een evolutie van de huidige F1-bolide. "Ik denk dat anderen wel wat anders gaat doen", antwoordt hij als we vragen naar of we volgend jaar grote verschillen gaan zien bij de auto's van bepaalde teams. "Wij doen dat denk ik niet. Je ziet in vergelijking met het begin van het jaar dat we al van richting zijn veranderd. We focussen ons op ons eigen project en ik vind dat we het goed hebben gedaan, al kijken we natuurlijk ook naar andere auto's. Het design van onze auto is ook een soort hybride van een paar auto's van de topteams, dus die stap hebben we al gemaakt." "Het heeft ons een goede basis gegeven waar we op kunnen bouwen. Als je naar onze auto kijkt in vergelijking met een aantal anderen, dan lijkt 'ie... ik wil niet zeggen simpel, maar je kan zien dat we stappen voorwaarts maken. Andere teams hebben die stap nog niet gemaakt. Er zijn nog steeds teams, bijvoorbeeld Mercedes, die nog hun Barcelona-afstelling gebruiken." "De komende periode gaan deze teams bepalen wat ze moeten doen: doorgaan met deze auto of beginnen aan een nieuw project voor volgend seizoen."

Albon herkent het eerdere probleem van Verstappen

In het begin van het huidige Formule 1-seizoen was Max Verstappen een van de coureurs die ontevreden was over de karakteristieken van de nieuwe bolides. Het probleem van de Nederlander, meer onderstuur, herkent Albon ook. "We hebben eigenlijk hetzelfde. Deze banden zijn groter en er wordt aerodynamisch meer lucht omheen verplaatst. Daarnaast is er ook het probleem met het ontwerp van de vloer." "Op lage snelheid hebben we het nog steeds lastig, vooral in vergelijking met de topteams. We weten precies wat we willen: we willen meer grip aan de voorkant. Op lage snelheid meer aan de voorkant en op hoge snelheid wat meer grip aan de achterkant, dat is het doel." De voormalig teamgenoot van Verstappen is vastberaden om zo snel mogelijk verandering te zien. "Maar we zijn op dit moment een beetje beperkt in onze mogelijkheden en, net als bij Max, wil je meer grip aan de voorkant zodat je echt alle performance uit de auto kan halen. Dat is wat we nu willen en we zien dat het er in zit. Als we de goede balans vinden, komt het goed."

Ervaring bij Red Bull helpt Albon

De lading ervaring bij Red Bull en Toro Rosso (nu AlphaTauri) heeft Albon naar eigen zeggen erg geholpen. Ook komt er een stukje zelfvertrouwen bij kijken. "Dat heb je wel nodig met de huidige bolides", zo vervolgt hij. "Deze auto's zijn niet te vergelijken met welke andere klasse dan ook. Bij heel veel auto's kan je gewoon wat glijden en er nog mee wegkomen, maar bij een Formule 1-bolide is het klaar als je ook maar een klein momentje hebt." "Makkelijk is het niet, je rijdt er veel meer mee op de limiet, want de auto's hebben de meeste downforce ter wereld. De ervaring bij Red Bull helpt. Hierdoor begrijp ik nu wat een auto nodig heeft om hard te gaan. Een goed gevoel aan de voorkant is altijd goed, maar het is het algehele gevoel wat fijn moet zijn." "De opgedane ervaring heb ik al erg veel moeten gebruiken dit jaar. Hierdoor kan ik weten welke richting ik op moet gaan met de set-up. Ik kan sturen in welke kant ik op wil en dat blijft zo in de toekomst", zo sluit Albon tevreden af.

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China