Haas was altijd het team met een zeer klein budget, vooral in vergelijking met topteams als Red Bull, Mercedes en Ferrari. Door het budgetplafond is de financiële achterstand nu minder groot, al heeft de renstal nog altijd relatief weinig geld. Ook heeft het team geen eigen simulator. Mick Schumacher en Nikita Mazepin moeten zich dus voorbereiden op het F1-seizoen van 2022 in de simulator van Ferrari. "Op dit moment hebben we weinig gedaan met de nieuwe auto", zegt Guenther Steiner in een exclusief interview met RacingNews365 , wanneer hem gevraagd wordt naar het klaarstomen van de coureurs voor het komende seizoen. De Haas-teambaas laat weten dat het team gebruik gaat maken van de oude Ferrari-simulator. "De eerste rondes zijn ergens begin februari, dan zullen we het zien. Dat is hoe we ze gaan klaarstomen en hopelijk raken ze gewend aan de manier waarop de nieuwe bolide zich gedraagt."
Wat wordt er zelf door Haas gemaakt?
Haas heeft een unieke manier van werken, doordat ze geen eigen productiefaciliteit hebben. De Amerikaanse renstal heeft banden met Ferrari, waardoor de 'listed parts' worden geproduceerd in een fabriek naast die van de Italiaanse renstal. Listed parts zijn onderdelen die niet geleverd morgen worden door een ander team, maar zelf door het team moeten worden geproduceerd. De non-listed parts worden door Haas bij verschillende partijen ingekocht, waardoor de renstal met haar design soms afhankelijk is van anderen. Gevraagd naar welk percentage van de Haas-bolide zelf gemaakt kan worden, moet de teambaas toegeven dat het lastig is om dat in te schatten. "Aerodynamica is altijd dominant op een F1-bolide, dat doen we 100% zelf. Natuurlijk kopen we de ophanging en hebben we daar weinig tot geen input bij, dus daar moeten we het mee doen." "Ik weet niet hoe hoog het percentage is, maar bij de aerodynamica is het 100%. Als je kijkt naar het chassis en de motor, dan denk ik ongeveer 50%."
Verandering in de reglementen met listed/non-listed parts
Steiner zegt dat de veranderingen bij de listed en non-listed parts geen invloed hebben gehad op de 2022-bolide van Haas. "Daar is niets door veranderd", bevestigt hij. Als voorbeeld noemt hij de brandstoftank, welke nu een listed part is. "De vorm van de brandstoftank wordt toch al bepaald door de vorm van de motor." Haas maakt gebruik van de Ferrari-krachtbron. Haas zal weinig tijd winnen of verliezen door het produceren van de brandstoftank, zo legt Steiner uit. "Door de veiligheid kan je niet veel veranderen, er is ook niet zo veel performance bij te vinden. Het is wel heel veel werk, natuurlijk. Je moet het ineens helemaal zelf doen, in plaats van er eentje te kopen. Maar dat maakt verder niet erg veel uit."
Meest gelezen