Eind 2021 sluit Honda de Formule 1-deur achter zich en verlaat het de sport. Achterin de Red Bull-bolide laat de motorleverancier toch nog een stukje Honda achter, want Red Bull is niet op zoek gegaan naar een nieuwe leverancier. Honda komt in aanloop naar het 2022-seizoen nog met een laatste update, waarna de motoren enkel nog onderhouden zullen worden. Onderhouden, en niet geüpdatet, want de motoren worden begin volgend seizoen bevroren. In een interview met RacingNews365 vertelt Honda-motorbaas Masashi Yamamoto wat men volgend jaar mag verwachten van de laatste motorupdate die Red Bull en AlphaTauri krijgen. Begin dit jaar kregen de teams nog een nagenoeg volledig nieuwe motor, maar dat hoeven ze volgend jaar niet te verwachten. Het 2022-model zal vergelijkbaar zijn met die van dit jaar, maar wel een performance update krijgen, vertelt de Japanner. "De motor van 2022 zal gebaseerd zijn op die van dit jaar, want de 2021-motor was behoorlijk nieuw vergeleken met de motor van vorig jaar." In 2022 gaan de bolides op de schop, maar de motor van Honda dus niet echt. De enige wijzigingen aan de vorm komen voort uit de wijzigingen van de bolides. "Hij is iets anders omdat we de motor passend moeten maken voor de nieuwe regels, maar in principe is het dezelfde." Toch gaat Honda er alles aan doen om nog het uiterste uit de krachtbron te persen, zodat Red Bull en Verstappen er in 2022 alles uit kunnen halen. "Het is de laatste versie voordat de motor wordt gehomologeerd, dus we zullen er alles aan doe om nog zoveel mogelijk performance updates door te voeren." "We zullen de technische kant zoveel mogelijk blijven ondersteunen, zodat de teams (Red Bull en AlphaTauri, red.) zo competitief mogelijk kunnen zijn. We zijn qua betrouwbaarheid en vermogen bijna op gelijke hoogte met Mercedes. Wat betreft de marketing zal de support (van Honda, red.) overigens minimaal zijn." Yamamoto laat duidelijk merken dat Honda niet op haar keuze om de Formule 1 te verlaten terug komt. "We maken dit project af en na dit jaar gaan we ons focussen op klimaatneutraal opereren en ook de elektrische kant van het verhaal." "De nieuwe Honda-CEO, die er sinds april is, heeft misschien iets in gedachten wat betreft de toekomst, maar momenteel kunnen we daar niets over zeggen. De voornaamste reden om ons terug te trekken is dat onze beste engineers werken in het Formule 1-project en die hebben we nodig voor de andere projecten", zo sluit hij af.
Meest gelezen