Sinds Honda in 2020 bekendmaakte de Formule 1 te zullen verlaten is er veel gezegd en geschreven over met welke motoren Red Bull (en AlphaTauri) in de toekomst zouden gaan rijden. Men moest toch immers op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Naarmate de maanden vorderden werd duidelijk dat Honda zijdelings toch bij de Formule 1, en dan specifiek bij Red Bull, betrokken zou blijven. Tot op heden werd aangenomen dat Honda in 2022 en 2023 de motoren voor Red Bull nog zou blijven prepareren vanuit het Japanse Sakura. Grote verschil met voorheen is dat het team van Max Verstappen nu voor de motoren moet gaan betalen. Na 2023 zou Red Bull de motoren zelf onderhouden en beheren binnen het nieuw opgerichte Red Bull Powertrains. Echter, RacingNews365 heeft begrepen dat de constructie die men voor 2022 en 2023 op het oog heeft voort blijft duren tot eind 2025, dus tot het einde van de levenscyclus van de huidige hybride turbomotoren. Honda blijft de motoren gewoon vanuit Japan onderhouden en leveren, alleen zal de Honda-naam hoogstwaarschijnlijk niet prijken op de krachtbron zelf.
Veel blijft bij het oude voor Red Bull en Verstappen
Deze constructie staat de scherp geformuleerde klimaatdoelen - de belangrijkste reden waarom Honda de F1 formeel vaarwel zegt - niet in de weg. Omdat de motorontwikkeling tot 2026 bevroren wordt, zijn daar geen R&D of financiële investeringen mee gemoeid en dat wat wel geld kost, kan (deels) worden gefactureerd bij Red Bull. Veel blijft dus bij het oude. Sterker nog, één van de bepalende gezichten van Honda zal gewoon te zien blijven in pitbox van Red Bull. De directeur van Honda Motorsport, Masashi Yamamoto, maakt per 2022 de overstap van Honda naar Red Bull, om daar in een adviserende rol betrokken te blijven en om met Verstappen en Red Bull te blijven jagen op titelsucces. Meerdere bronnen bevestigen dit tegenover RacingNews365. Daarmee komt een gekoesterde wens van Yamamoto deels uit. Als het aan hem had gelegen was Honda sowieso doorgegaan in de Formule 1, mét 'full factory-support' aan Red Bull en AlphaTauri. Men besloot van hogerhand echter anders, wat een bittere pil was voor de gepassioneerde en bij vlagen zelfs geëmotioneerde Japanner.
Meest gelezen