Cyril Abiteboul, de teambaas van Hyundai Motorsport, zegt dat het bedrijf opties aan het overwegen is om al dan niet toe te treden tot de Formule 1. Abiteboul is sinds januari in dienst van het Koreaanse merk nadat hij van 2017 tot 2020 teambaas was van het Renault F1-team. Kort voor de omdoping naar Alpine verliet hij het team. De Fransman had onder meer een korte stint als teambaas bij het nu failliete Caterham en vanwege zijn achtergrond werd de vraag geopperd: is Hyundai langzaam bezig met een toetreding tot de Formule 1 en gebruiken ze hierbij de ervaring van Abiteboul? In een exclusief gesprek met RacingNews365 aan de zijlijn van de WRC Rally Kroatië sluit Abiteboul een toekomstig F1-avontuur met Hyundai in ieder geval niet uit. Hij benadrukt wel dat de activiteiten van het merk in het WRC op dit moment de prioriteit zijn, waarbij hij wijst naar het succesvolle verhaal van Hyundai in de rallysport. "De (Hyundai Motor) Group kijkt op dit moment actief naar verschillende klassen", bevestigt Abiteboul aan dit medium. "Sinds tien jaar zijn we actief in het WRC en dat blijft de basis, want als je een band opbouwt bij een merk, dan heb je er alleen wat aan als je die band onderhoudt. Vandaag de dag is er een sterke band tussen Hyundai en het WRC. Ons belangrijkste doel is om te kijken hoe dat verder gaat en dat is logisch: het is een sport waar we al tien jaar actief in zijn."
Hyundai op zoek naar ontwikkeling elektrische bolides
Volgens het huidige WRC-reglement worden voertuigen in de hoogste Rally1-klasse aangedreven door een 1.6 liter turbomotor en een elektromotor die 3.9 kWh extra levert. Met de plannen van Hyundai om zich steeds meer te gaan focussen op hybride en volledige elektrische straatauto's, waarvan het aanbod aanzienlijk groeit, vindt Abiteboul dat er zeker gekeken moet worden naar een raceklasse met een groter 'elektrisch' element. "Het kan zijn dat we op een gegeven moment naar alternatieven moeten kijken waar het elektrische deel een belangrijker onderdeel is. Je ziet wat Hyundai en Kia (zusterbedrijf, red.) doen op het gebied van product development, ze komen met de meest geavanceerde technologieën. Op een gegeven moment zullen ze dat ook willen laten zien in een topklasse." Vanaf 2026 zal de Formule 1 meer de nadruk leggen op het elektrische deel van de hybride V6-motor. Het vermogen moet vanaf dat jaar voor 50% uit de elektrische systemen komen, wat lijkt samen te vallen met de wensen van Hyundai. Gezien de complexiteit van de F1-motoren en de tijd die nodig is om een competitieve krachtbron te ontwikkelen, zal een toekomstige deelname van Hyundai echter langer op zich laten wachten dan 2026. Een betere optie is 2030, het jaar waarin er een andere regelwijziging gepland staat. Daarnaast legt Abiteboul uit dat Hyundai ook haar verschillende automodellen wil promoten, wat in het WRC makkelijker is dan in de F1. Zo doet het Koreaanse merk in de rallyklasse mee met een aangepaste versie van de i20 N hatchback. "Voor ons is de promotie van producten erg belangrijk." "Op dit moment is dat niet echt een ding in de Formule 1, dus voor nu richten we ons op andere klassen ten behoeve van onze N-voertuigen. Dat is wat we nodig hebben. Elk platform dat dat heeft, kijken we naar", aldus Abiteboul, die toch de deur voor Hyundai naar de F1 op een kiertje houdt en de koningsklasse op de lijst met opties heeft staan.
Meest gelezen