Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Daniel Ricciardo

Exclusief: Ricciardo doet een boekje open over zijn toekomst in de Formule 1

Daniel Ricciardo maakt opnieuw een lastige periode door bij McLaren. RacingNews365 sprak exclusief met de goedlachse Formule 1-coureur, over zijn worstelingen bij McLaren, zijn toekomstvisie en zijn volgens hem ietwat te lege prijzenkast.

Ricciardo
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Daniel Ricciardo mag met recht een routinier worden genoemd in de Formule 1. Al jaar en dag loopt hij rond in de paddock en staat hij bekend om zijn enthousiasme en aanstekelijke lach. Die is er nog altijd, maar achter de schermen wordt er aan zijn stoelpoten gezaagd.

Bij McLaren vallen de prestaties, ondanks een Grand Prix-overwinning vorig jaar in Italië, over het algemeen tegen. Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje nam de Australiër uitgebreid de tijd om met RacingNews365 te praten over zijn carrière en zijn toekomst in de koningsklasse van de autosport.

We vragen hem naar zijn 'houdbaarheidsdatum'. Hoe lang wil hij nog blijven hangen in de Formule 1? Zijn reactie zet meteen de toon voor een leuk en openhartig gesprek. "Hoe meer mensen me deze vraag stellen, hoe meer ik denk: 'Fuck dat, ik wil nog langer blijven!"

"Wat is mijn houdbaarheidsdatum? Ik denk dat er nog een paar goede jaren in me zitten. En dan bedoel ik: competitieve jaren. Als ik vijf jaar zou zeggen, maar in mijn vijfde seizoen races ga winnen en meestrijd om de wereldtitel, dan zal ik echt niet met pensioen gaan aan het einde van dat jaar. Het heeft er dus ook mee te maken hoe competitief ik ben en hoe graag ik nog wil racen."

Als het aan Ricciardo ligt gaat hij dus nog wel even door, maar hij snapt best dat alles in de Formule 1 binnen no-time veranderd kan zijn. "Momenteel heb ik de wil nog in me om enkele jaren door te gaan, niet kijkend naar de resultaten. Ik hoef echt niet elke race te winnen om langer door te willen gaan, maar als ik races win, dan zal ik waarschijnlijk wel langer doorgaan."

"Maar ik weet het niet", vervolgt hij. "Het is lastig om te weten wat er de komende vijf jaren gaat gebeuren. Als ik nu kijk waar ik vijf jaar geleden was, voelde het toen ook heel anders."

Ricciardo kan veel willen, maar als niemand hem wil hebben...

Allemaal leuk en aardig, die mooie woorden van Ricciardo, maar dat hij zelf langer door wil gaan, zegt natuurlijk niets over zijn kansen. Bij McLaren sluipt de onvrede over de tegenvallende prestaties van Ricciardo er langzaam in. De achtvoudig Grand Prix-winnaar weet inmiddels ook wel dat hij daarom zelf, door middel van zijn prestaties, de sleutel in handen heeft.

"Best wel wat ligt er in mijn handen", vervolgt hij. "Eerder had ik het natuurlijk alleen over mijn eigen visie. Ik wil doorgaan, absoluut, maar ik weet dat niets gegarandeerd is. Ik ben al dusdanig lang aanwezig in de Formule 1 dat mensen inmiddels weten dat ik een capabele coureur ben, maar men wil dat soort dingen nog wel eens vergeten."

"Er is geen garantie dat iedereen mij over twee jaar wil contracteren. Er zullen geen tien verschillende contracten op mijn bureau komen te liggen. Het ligt dus ook in mijn handen. Het draait niet alleen om mijn wil, maar het gaat er ook om hoe competitief ik ben."

Als we hem gekscherend wijzen op één van zijn tattoos op zijn arm met de tekst 'free', vragen we hem of hij ook voor 'free' zou willen racen. "Het is grappig dat je dat zegt. Het antwoord is waarschijnlijk nee", lacht hij. "Toch denk ik dat je daar toe bereid moet zijn, snap je? In de aanloop naar de Formule 1 reden we niet alleen voor nop, maar betaalden we, of iemand voor ons, zelfs om te mogen racen!"

"Je liefde voor de sport zou ervoor moeten zorgen dat je wil racen zonder betaald te worden. De intentie, je wil, zou in ieder geval moeten zijn dat je dit gratis zou willen doen, omdat je zoveel van de sport houdt."

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Ricciardo mist een wereldtitel

Vijf jaar hoopt Ricciardo dus nog door te gaan. Zijn er nog teams die hij aan zijn lijstje toe wil voegen, nadat hij sinds 2018 de overstap van Red Bull naar Renault en twee jaar later van Renault naar McLaren heeft gemaakt? Niet echt. Als het aan Daniel ligt, dan blijft hij ook de komende jaren bij McLaren.

"Ik heb niet per se een team dat op mijn wensenlijst staat. Ik heb de laatste jaren inderdaad wat gehopt tussen teams, maar stabiliteit binnen een en hetzelfde team klinkt mij het beste in de oren."

"Er komen wat nieuwe dingen aan bij McLaren, zoals een nieuwe windtunnel en een nieuwe simulator. Daar zal het team zeker... profijt van hebben. Ik wil het woord enorm niet gebruiken, omdat ik niet weet hoe veel het team er van zal profiteren, maar tot op zekere hoogte zal het team er absoluut op vooruit gaan."

"Daarom wil ik daar zeker deel van uitmaken, dus momenteel denk ik er niet aan om voor een ander team te rijden."

Een podium en een overwinning voor McLaren staan al achter zijn naam. Daar komen er, als het aan Ricciardo ligt, zeker nog wat bij. "Het grootste ding is nu de wereldtitel, absoluut. Eén overwinning is geweldig, maar het is niet genoeg. Er is dus unfinished business, want ik wil meer."

"Als we teruggaan naar de vragen over mijn pensioen; zo lang ik nog geloof dat ik heb wat er nodig is om wereldkampioen te worden, blijf ik in de sport. Ik ben niet tevreden met acht Grand Prix-overwinningen. Trots? Ja, maar niet tevreden."

Zo lang ik geloof dat ik heb wat er nodig is om kampioen te worden, blijf ik in de sport

- Daniel Ricciardo

Prijzenkast Ricciardo had voller kunnen zijn

Lang werd Ricciardo, en door sommigen nog steeds, gezien als een top-coureur van het hoogste niveau. De laatste jaren is daar echter niet heel veel (meer) van te merken. Kijkend naar zijn prijzenkast, vragen we waarom die eigenlijk niet wat voller is. Waar ging het mis?

"Ik denk... dat het komt doordat ik van 2014 tot en met 2020 niet in een Mercedes reed!", antwoordt hij lachend, alvorens hij op een serieuzere toon verder gaat. "Het is een gevalletje... jullie kennen de sport inmiddels ook wel goed genoeg. Misschien had ik het talent om meer races te winnen, twintig races of een dergelijk aantal, maar er komt zoveel meer kijken bij deze sport."

"Het is waarschijnlijk de minst zwart-witte sport die er is. Zo simpel is het. Het draait om timing, om alles perfect doen op een bepaalde dag, om strategie, om wat geluk en ga zo maar door."

Alhoewel de wereldtitel het ultieme doel is voor de Australiër, probeert hij zich niet te veel met de cijfertjes bezig te houden. Het is wat het is, zo lijkt zijn motto te luiden.

"Ik ben niet iemand van de statistieken. Kijkend naar mijn acht overwinningen, dan denk ik niet 'mwa, dat horen er vijftien te zijn'. Als er nou een wereldtitel bij zou staan, dan zou ik daar zeker naar kijken, maar ik ben niet van de statistieken."

"Hoe meer, hoe beter natuurlijk, maar ik kijk niet terug en denk 'shit dat hadden er vijftien moeten zijn'. Het is wat het is. Ik ben dankbaar dat ik races heb gewonnen, want sommige coureurs hebben niet eens een podium achter hun naam staan."

"Hulkenberg is een voorbeeld, terwijl hij dat qua talent wel verdiende. Dat spelletje kan je dus altijd met jezelf spelen; je kan naar (de statistieken van, red.) Hamilton kijken, maar je kan ook zeggen: 'Kijk eens naar Hulkenberg'. Je moet je op jezelf focussen. Het is wat het is."

Ricciardo mentaal sterk

Als hij nog voor die wereldtitel wil gaan, dan zal hij echter wel aan de bak moeten. Alhoewel zijn McLaren-contract tot en met 2023 loopt, zijn er naar verluidt wel mogelijkheden voor het team om de Australiër al aan het einde van dit seizoen aan de kant te schuiven.

Hij zal zichzelf dus uit het slop moeten trekken en zichzelf het komende half jaar van zijn beste kant moeten laten zien als hij ooit nog voor de titel wil gaan. Naar eigen zeggen heeft hij vorig jaar echter bewezen dat hij dat kan.

"Dat zit in mijn natuur. Vorig jaar was een goede reminder voor mij dat ik het in me heb. Het afgelopen seizoen vormde een grote uitdaging en daar ben ik met een overwinning in Monza uitgekomen. Daarom geloof ik nu dat ik alles kan doen en overal bovenop kan komen."

"Als ik mezelf opnieuw in die worsteling terugvind, dan heb ik nu een manier om er sneller weer bovenop te komen. Ik heb namelijk geleerd van die dieptepunten. Dat wil ik natuurlijk niet voelen, dus ik leer er mee leven en tegen mezelf te zeggen: 'He, laten we niet weer terug gaan naar 2021'", zo sluit de goedlachse Ricciardo ons interview af.

Toch weet hij dat zijn baas, Zak Brown, hem goed in de gaten houdt. Het moet beter, vertelt de Australiër in Monaco aan onder meer deze website. "Ik wil niet als veertiende kwalificeren. Zeker op een circuit waar ik van hou."

"Het is niet alleen ik. Ook het team wil me betere resultaten zien halen. Het team wil me niet op de veertiende plaats zien. Ik denk niet dat er veel is veranderd met het oog op de toekomst, maar de nadruk moet absoluut worden gelegd op het samen vinden van verbetering. Momenteel is het lastig om de auto tot de limiet te pushen en het beste uit mezelf te halen. Het is een strijd."

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez