Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stake F1 Team

Exclusief: Stake F1 voert drastische maatregelen door na dramatische pitstops

De pitstops van Stake F1 tijdens de eerste drie races van het seizoen waren rampzalig. Op Imola moet dat vandaag verleden tijd zijn, het team onthult een nieuwe oplossing.

XPB 1261499 Hi Res
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De technisch directeur van Stake, James Key, heeft bevestigd dat het team dit weekend met nieuwe onderdelen rijdt waarvan hij hoopt dat het ook een definitieve oplossing is voor het pitstopdrama dat zich voltrok tijdens de eerste GP's van dit seizoen.

In Bahrein had Valtteri Bottas te kampen met een zeer pijnlijk langzame stop die zijn hoop op punten in gevaar bracht. Tijdens de volgende race in Saoedi-Arabië was het de beurt aan teamgenoot Zhou Guanyu om langer dan bedoeld stil te staan tijdens wat een routinestop had moeten zijn. In Australië deden zich opnieuw problemen voor bij beide coureurs.

Voor het eerst heeft Key nu een volledige verklaring gegeven voor wat er gebeurde. In een exclusief interview met RacingNews365 zegt hij: "Om eerlijk te zijn was het een totaal onverwacht probleem, dat ons voor het eerst trof in Bahrein. We wisten dat we een aantal zwakke plekken hadden, dus we waren al aan het kijken of we complete nieuwe ontwerpen konden introduceren, alleen omdat onze R&D-afdeling had laten doorschemeren dat er iets mis kan gaan als je bepaalde dingen doet."

"Dus in de R&D-afdeling was het over het algemeen redelijk stabiel. Maar tijdens de eerste twee races van het jaar kregen we het twee keer voor onze kiezen en dan denk je: 'Wat is er in hemelsnaam aan de hand?' Het probleem was in feite dat de wielmoeren van aluminium, die we voorheen hadden, een verkeerde schroefdraad hadden, wat kan gebeuren als er iets niet helemaal goed is met de stop."

"Dus als een wiel niet goed is uitgelijnd of als de moer niet goed is uitgelijnd met de schroefdraad, trekt de moer zichzelf normaal gesproken vast. Sterker nog in R&D trekt de moer zichzelf er altijd op. Om wat voor reden dan ook leek de moer op het circuit kwetsbaarder. Het was dus een grote verrassing, die ons echt overviel. We hadden gelukkig toch al een alternatief ontwerp onderweg."

Samenloop van omstandigheden

Ondanks de bevestiging dat er nieuwe onderdelen werden geïntroduceerd voor de GP van Australië, waren er nog steeds problemen, al was het volgens Key om totaal verschillende redenen. "Een daarvan was schade aan de kabelboom, wat een probleem met het besturingssysteem veroorzaakte, maar dat kwam aan het licht tijdens een pitstop, dus werd het een pitstopprobleem", aldus Key.

"En de andere was een vreemde combinatie waarbij het wiel vast kwam te zitten op de naaf door een combinatie van dingen, die uiterst zeldzaam is, maar die ons toevallig ook trof tijdens een pitstop. Er was dus sprake van veel frustratie onder ongelukkige omstandigheden, maar ook van een zwakke plek."

Voor de Grand Prix van Japan werden nog meer nieuwe onderdelen gebruikt en de pitcrews werd gevraagd om iets meer tijd te nemen, iets meer finesse, om te proberen alles voor elkaar te krijgen, aldus Key. Voor de Grand Prix van Emilia Romagna van vandaag is de kans op nieuwe problemen nu hopelijk geweken.

"We hebben hier enkele nieuwe onderdelen geïntroduceerd, die bestaan uit andere materialen met een geheel nieuw ontwerp, en tot nu toe - duimen maar - is alles in orde", aldus Key. "Met deze nieuwe onderdelen kunnen we iets sneller zijn zonder schade te riskeren, dus we hebben ons binnen drie of vier races hersteld. Maar het is zo'n groot probleem dat ons in de loop van het jaar prestaties en punten heeft gekost. Het was een groot drama dat we niet hadden verwacht, dus het was zeer, zeer frustrerend voor alle betrokkenen."

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training