Volgens velen is het DRS-systeem 'te gemaakt', waardoor er veel gemijmerd wordt over het racen waarbij hulpmiddelen onnodig waren omdat er toch wel werd ingehaald. De tone of voice tijdens de persconferentie voor de Bahreinse Grand Prix is echter iets gematigder. Zo stelt Lando Norris, die in 2018 nog wist te winnen in Bahrein - al zij het tijdens een van de twee Formule 2-races - dat de extra DRS-zone juist kan bijdragen aan een verscheidenheid aan strategieën. De Britse jongeling van McLaren denkt dat teams voor alternatieve tactieken kunnen kiezen omdat er gewoonweg meer inhaalmogelijkheden zijn. "Het zal zeker effect hebben", kijkt Norris vooruit op het feit dat er drie DRS-zones zijn in plaats van twee. "Misschien hebben de teams nu inderdaad meer kans om andere tactieken toe te passen dan ze hadden in Australië. Aangezien ik in 2018 geen F1-coureur was weet ik niet hoe de wagens zich verhouden tot elkaar als ze kort achter elkaar rijden - de een zegt dat het huidige aeropakket beter is, de ander spreekt dat juist tegen. Ik denk dat we er naar moeten streven om zoveel mogelijk inhaalacties te hebben en op dit moment is DRS wat dat betreft onze beste vriend." Charles Leclerc, die in 2017 een weergaloos optreden in Bahrein kende dankzij een alternatieve strategie in de F2-sprintrace, onderstreept de woorden van Norris. "Sommigen kunnen er nu tijdens de race voor kiezen om zich een beetje terug te laten vallen door een extra pitstop te maken, om op vers rubber en gesteund door DRS weer de sprong naar voren te maken. Je strategie kan hierdoor veranderen, inderdaad." Red Bull Racing-coureur Pierre Gasly zou het liefst zonder DRS rondrijden, maar weet dat het anno 2019 gewoonweg niet anders is. "We gebruiken het systeem nu om elkaar in te halen, als het er niet zou zijn, zouden we dat ook niet meer doen. Ik denk dat het daarom alleen maar goed is om drie DRS-zones te hebben op dit circuit."
Meest gelezen