Het is eigenlijk al het hele seizoen hetzelfde liedje en iedereen een doorn in het oog: met de huidige Pirelli-banden volstaat vrijwel overal een éénstopper. Waar de Italiaanse bandenfirma voor elk circuit wel een of andere alternatieve tweestopper uitdenkt, maakt het daar voor de Grand Prix van de Verenigde Staten geen woorden aan vuil.
De snelste stop is op papier dus een éénstopper, waarbij een eerste stint op de supersofts na een rondje of 18 à 24 wordt opgevolgd door een stint op de softs. Starten op de ultrasofts (uit de top zal alleen Raikkonen dat doen) kan ook, maar is in theorie iets langzamer. De paars gerande banden moeten dan na veertien tot twintig ronden worden opgevolgd door diezelfde softs. Langer doorrijden op die ultrasofts betekent hoe langer hoe meer tijdverlies. Gezien de korte kwalificatie van de Nederlander beschikt Max Verstappen over meer banden dan normaal. Van alle compounds (soft, supersoft, ultrasoft) heeft hij twee nieuwe setjes tot zijn beschikking. Omdat hij buiten de top tien start heeft hij bovendien de vrije bandenkeuze. Hij kan in theorie dus het advies van Pirelli opvolgen. De verwachting is dat er op strategisch vlak ook weinig anders te halen valt, aangezien P5 norgaal gesproken het maximaal haalbare is.
Meest gelezen