Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-baas leeft mee met Red Bull: "Dat gebeurde bij Ferrari ook een paar keer"

Ross Brawn baalde afgelopen zondag misschien wel net zo hard als Red Bull toen Max Verstappen en Sergio Perez bij de startcrash op de Hungaroring allebei hard geraakt werden. De Formule 1-baas had namelijk gehoopt op een mooi gevecht tussen hen en de Mercedessen.

Nadat Valtteri Bottas zich tijdens de Grand Prix van Hongarije in bocht één zwaar verremde en daarmee de race van Max Verstappen en Sergio Perez verpestte, werd voor Ross Brawn de hoop op een mooi gevecht tussen Red Bull en Mercedes door het putje gespoeld. De Managing Director Formula 1 keek er naar uit om de toppers op de natte Hungaroring met elkaar te zien strijden voor de zege. Brawn zegt in zijn column op de website van F1 dat ons 'een smakelijk gevecht werd ontnomen door de chaos in de eerste bocht'. "Er waren coureurs die voor het eerst dat weekend op intermediates reden op een befaamd glibberig circuit." De Formule 1-baas neemt het wel op voor de twee aanstichters van de crash. "In alle eerlijkheid naar Valtteri Bottas en Lance Stroll, volgens mij gebeurde er voor hun neus iets waardoor ze actie moesten ondernemen en ze simpelweg niet op tijd konden reageren. Ik denk niet dat het een grote verkeerde inschatting was." Toch leeft hij ook mee met Red Bull, dat met alleen een gehavende Verstappen toch nog net in de top tien wist te finishen. "Het beroofde ons van iets waar we allemaal naar uitkeken: Mercedes versus Red Bull. Dat bij Red Bull anderhalve auto uit de race werd gereden, moet vast verschrikkelijk zijn geweest. In zijn Ferrari-tijd maakte Brawn overigens precies hetzelfde mee, dus hij snapt de pijn van Red Bull. "Ik heb zelf in de situatie gezeten waar Red Bull zich nu in bevindt waar je een groot gat in het kampioenschap verliest door betrouwbaarheidsproblemen of ongelukken. Dat gebeurde bij Ferrari ook een paar keer." Brawn heeft het over het seizoen 2000 bijvoorbeeld, toen Michael Schumacher in de eerste bocht tijdens de GP's van Oostenrijk en Duitsland uit de race werd gereden. "Als je niet finisht, doet dat echt pijn omdat je dan grote verschillen in het klassement krijgt. Natuurlijk finishte Verstappen nog, maar hij strompelde echt de punten binnen terwijl de race van Sergio Perez al na één ronde voorbij was." Was de chaos in bocht één ons bespaard gebleven, dan zou Brawn niet hebben geweten wie er uiteindelijk had gewonnen in plaats van Esteban Ocon van Alpine. "Ik weet niet wie de meest competitieve auto zou hebben gehad in de race, het zou close zijn geweest. Misschien dat Mercedes een licht voordeel had." "Dit soort wisselingen in het kampioenschap heb je altijd wel", vervolgt hij. "Als we na de zomerstop nog zo'n seizoenshelft voorgeschoteld krijgen, kunnen we ons op gaan maken voor een kraker."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"