Red Bull is al enkele weken naarstig op zoek naar een oplossing voor het wegvallen van de Honda-motoren in 2022. Ze willen in dat jaar eigenlijk verder gaan met de Honda-motoren, om die onder een nieuwe naam en in eigen beheer te onderhouden. Dat moet dan gepaard gaan met een engine freeze, zodat geen enkele motorfabrikant vanaf eind 2021 de motor kan doorontwikkelen, maar dat idee stuit op weerstand van andere teams. Red Bull-adviseur Helmut Marko zei onlangs al dat wat hem betreft die constructie met 'geleende' Honda-motoren een tijdelijke oplossing moet zijn, een overgang naar een meer structurele oplossing. Hij liet daarbij optekenen dat hij niet uitsluit dat die meer structurele oplossing uit Duitse hoek kan komen, wellicht door de toetreding van een nieuwe auto- en/of motorfabrikant. In dat geval heeft Formule 1-CEO Chase Carey volgens The Race goed nieuws. Volgens de man met de meest imposante snor uit de paddock is er wel degelijk interesse van nieuwe fabrikanten: "We worden meer en meer gesteund door niet alleen de motorfabrikanten binnen de Formule 1, maar ook van partijen buiten onze sport. Ze zijn ontzettend enthousiast over onze duurzame toekomst en de next-generation-motor die daarbij hoort." Carey haalt als voorbeeld aan dat Volkswagen-topman Herbert Diess zich onlangs zeer lovend uitliet over de Formule 1, en daarbij de Formule E in woord volledige passeerde, dat terwijl in Porsche en Audi twee van zijn dochterondernemingen actief zijn in die klasse. Hij zei dat de Formule 1 met synthetische brandstoffen veel meer spektakel garandeert dan 'de klasse waarin men een paar rondjes in game-modus door een stad rijdt'. "Met die woorden kon hij zich niet positiever uitlaten over de koers die wij varen en over het belang van de Formule 1 als platform", aldus Carey tijdens een online call met investeerders op donderdag. "Ik denk dat hoe meer we bekendmaken over de nieuwe generatie motoren, hoe meer dat enthousiasme ook zal toenemen, ook bij potentiële nieuwe partijen." De invoering van een nieuwe motorformule staat nu nog gepland voor 2026, maar kan mogelijk naar voren worden gehaald naar 2023, samen met de introductie van 100% biobrandstoffen. Mocht dat nieuwe fabrikanten verleiden tot toetreding tot de sport, kan dat dus een reddingsboei zijn voor Red Bull, dat dan enkel voor 2022 een tussenoplossing moet zien te vinden. Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen