Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

F1-coureurs krijgen na jaren van aandringen eindelijk hun zin van de FIA

Vanaf 2026 zullen de Formule 1-bolides er waarschijnlijk weer heel anders uit komen te zien. Nikolas Tombazis, de technische baas van de Formule 1, legt uit dat de auto's lichter en kleiner moeten worden.

Abu Dhabi start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De F1-bolides zijn de afgelopen decennia zwaarder geworden, veel zwaarder zelfs. Ingewikkelde elektrische systemen, zwaardere motoren en natuurlijk het verbeteren van de veiligheid hebben hier aan bijgedragen. Waar een Formule 1-auto rond de jaren 2000 nog lichter was dan 600 kilo, hebben de auto's in 2022 een minimumgewicht van 798 kilo.

In 2023 wordt het minimumgewicht bijgesteld naar 796 kilo, maar dit zet nog geen zoden aan de dijk. Het verschil met twintig jaar geleden is gigantisch. Ook de grootte van de F1-bolides is in de jaren flink toegenomen, maar daar moet in 2026 verandering in komen. Nikolas Tombazis, head of single seater technichal matters van de FIA, legt in gesprek met The Race uit wat de plannen zijn.

"Het is realistisch om de auto's weer wat lichter te maken, al zal het niet enorm veel zijn." Tombazis wijst naar aspecten waar qua gewicht nooit op bespaard gaat worden, zoals de veiligheid en de zuinigere (maar zwaardere) hybride V6-motoren. "Maar er zijn onderdelen waar wel mogelijkheden liggen."

"Er is ongeveer 15-20 kilo aan complexe systemen en 30-35 kilo vanwege de afmetingen van de auto. Vooral bij dat laatste ligt een mogelijkheid. We willen de auto's in 2026 korter maken en misschien ook wat smaller. Dat moet invloed hebben op het gewicht van de auto", aldus de technische chef van de F1 en de single seaters binnen de FIA.

Het is iets waar vele F1-coureurs zich aan storen en al jaren vragen ze om lichtere auto's. Nu lijken hun gebeden dus eindelijk verhoord te zijn. Recent nog was het Sebastian Vettel die voor zijn pensioen nog benadrukte dat het een must was voor de Formule 1.

F1-motoren worden juist zwaarder

Gewichtsbesparing is sowieso handig in 2026, want de nu al zware hybride V6-motoren worden dat jaar nog zwaarder. "Dit omdat het elektrische aandeel van de motor groter wordt, wat meer gewicht met zich meeneemt", zo legt Tombazis uit. "Hopelijk worden de auto's netto wat lichter, maar het zal niet gigantisch zijn."

Het verlagen van het minimumgewicht is een streven, maar veel F1-teams hebben het nu al druk om dit minimum te halen. Vooral toen de nieuwe reglementen net ingingen in de koningsklasse was er veel 'overgewicht' te bekennen bij de auto's. Ook bij Red Bull. De RB18 van Max Verstappen was het hele seizoen van 2022 te zwaar. In een interview met RacingNews365 legde Technisch Directeur Pierre Wache uit hoeveel.

Ook interessant:

Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen

In de eerste Winter Special blikken de mannen van de RacingNews365 F1-podcast uitgebreid terug op het F1-seizoen 2022. Ze vellen hun oordeel over Max Verstappen en zijn weergaloze prestaties, maar ook over de rest van de Formule 1-grid. Dat en meer beluister je in de podcast hieronder!

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

3 reacties

RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Kippenvel Zó kondig je een F1-comeback aan: "Terug in de armen van kampioenen"