Ineens kregen de coureurs tien minuten extra om de baan te verkennen op het Losail International Circuit in Qatar. Volgens Pirelli zorgden de verhoogde kerbstones voor problemen en was er een (kleine) kans dat de banden het zouden kunnen begeven.
Carlos Sainz, lid van de rijdersvakbond GPDA, was niet blij met de hele gang van zaken. "Ik ben ervan overtuigd dat de FIA en Pirelli geen risico's mogen nemen met de band en het loslaten van rubber, delaminatie. Ik zie tijdens de race niet graag lekke banden of iets dergelijks op zo'n snelle baan", zegt de Ferrari-rijder tegen onder meer RacingNews365.
"Als het is nodig voor de veiligheid, dan moeten we het doen. Maar het is duidelijk dat ik het niet waardeer dat we hier in 2021 waren, waarna we in de tussentijd twee jaar de tijd hebben gehad om op deze slechte kerbstones te reageren. Er is nieuw asfalt en de kerbstones zijn opnieuw neergelegd, maar om de een of andere reden houdt de FIA vast aan deze kerbstones die dodelijk zijn voor de Pirelli-banden. Ze leggen de schuld niet bij Pirelli, maar het is duidelijk dat er iets aan de hand is."
Ook de manier van communiceren liet te wensen over, zo legt Sainz uit. "We kwamen hier in de ochtend aan en we lazen het nieuws in de media. Niemand vertelde ons over de track limits en de problemen met de banden. Wij moesten het van de pers horen en dat is duidelijk niet hoe het hoort. Als GPDA zijn we niet blij met deze situatie en we hopen dat de samenwerking beter gaat worden. Als we dingen uit de media moeten horen als het om onze veiligheid gaat, en onze inbreng wordt niet meegenomen, dan is dat niet goed."
Anderen bekeken ook:
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!