Er waren heel wat Nederlanders die maandagochtend wakker werden en een andere uitslag van de GP van de Verenigde Staten zagen dan toen ze naar bed gingen. Na de race werden vier vloeren van auto's van coureurs random gecontroleerd door de FIA: Max Verstappen, Lando Norris, Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Niet lang daarna werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc uit de uitslag geschrapt. De reden? De skid blocks vertoonden meer slijtage dan de reglementen toestaan.
Van de vier gecheckte auto's, bleken er dus twee illegaal. Dit roept de vraag op of er meer diskwalificaties zouden hebben plaatsgevonden als alle 20 auto's op de grid gecheckt zouden zijn. Hier reageert Nico Hulkenberg in de persconferentie op donderdag in Mexico op: "Misschien was ik mijn auto wel illegaal. We zullen het nooit weten."
Anderen bekeken ook:
Een duivels dilemma
De Haas-coureur kaart vervolgens precies het dilemma van de teams en de coureurs aan. "Deze auto's zijn overduidelijk ontzettend gevoelig voor de juiste rijhoogte. Hoe lager je zit, hoe meer downforce je krijgt. Dat is een constant gevecht dat we voeren, waarbij we op zoek moeten gaan naar de juiste balans." Nu waren de baankarakteristieken ook niet bepaald gunstig te noemen voor de onderkant van de F1-bolide: "In Austin heb je veel hobbels, met veel apex' en exit curbs waar je niet te agressief kunt doen, maar je gebruikt de plank wel en deze slijt ook veel. Dus misschien moeten we er eens op een andere manier naar gaan kijken."
Pierre Gasly heeft wel enkele concrete ideeën: "Ik denk dat er een aantal dingen zijn die we zouden kunnen doen om wat er in Austin gebeurd is te verbeteren. Het begint al bij het sprintweekend, waarbij je tijdens de enige vrije training 15 rondes doet met weinig brandstof in de auto. Dus om een vermoeden te krijgen wat je de volgende 70 en meer rondes (kwalificatie, Sprint Shootout, sprintrace en de complete race) met een volle tank gaat presteren... Je gaat er praktisch blind in na VT1, met heel weinig informatie."
Sprintformat? Meer checks?
De oplossing volgens de Alpine-rijder? Meer tijd. "Zodat we dingen kunnen aanpassen wanneer nodig." En hij heeft nog wel een idee over de controles: "Ik herinner mij dagen dat de top drie altijd gecheckt werd. Zodra je op het podium eindigt, moet je gecheckt worden en daar bovenop komen dan nog random controles. Maar het was lastig en ook in combinatie met het sprintformat maakte dat het nog lastiger."
Hier sluit ook Alexander Albon zich bij aan: "Als je gaat kijken naar de hoeveelheid data en informatie om vervolgens de juiste keuzes te maken voor het weekend, dan zie je dat dit marginaal is, er is niet eens echt genoeg tijd om de auto's compleet vol te tanken in VT1. Maar aan de andere kant denk ik niet dat je elke auto elke hoeft te checken. Maar als er één auto illegaal is, is de kans heel groot dat de auto van de teamgenoot dat ook is. Dus ik weet niet wat er nodig is om een aantal auto's extra te controleren, maar ik denk dat dat niet zo'n enorm probleem is."
Bookmaker Unibet komt voor de klassieker met een speciale boost en de Golden Goal €5.000 Prijzenpot!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet en maak kans op €5.000Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!