Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

F1-coureurs stuiten massaal op één heikel punt nieuwe F1 regels 2026: "Niet genoeg"

Op de donderdag voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van Canada werden de nieuwe technische reglementen voor 2026 gepresenteerd, met daarin centraal de nieuwe spec. 2026-bolide. De coureurs reageren.

2026 Car Render 5
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Natuurlijk werden de coureurs op de donderdag van de Formule 1 Grand Prix van Canada uitvoerig ondervraagd over de nieuw gepresenteerde F1-regels voor 2026. Geluiden als 'gecompliceerd' klonken, evenals de vrees dat het speelveld juist weer uit elkaar getrokken gaat worden.

Dat zijn echter zaken die de tijd moet leren. Eén specifiek aspect echter, nu al aanwijsbaar, kon op de nodige kritiek rekenen van de coureurs. Er is in zekere zin gehoor gegeven aan de wensen van de coureurs, maar is het voldoende? De regels schrijven namelijk voor dat het verfoeide minimumgewicht van de auto's wordt bijgesteld naar beneden en wel met 30 kilo (768 kilo om 798 kilo nu).

Lewis Hamilton bij het spits af: "Het is máár 30 kilo. We gaan nu de goede kant op, maar de auto's zijn nog steeds echt heel zwaar", aldus de zevenvoudig wereldkampioen tegenover onder andere RacingNews365. "Ik kan er nu nog niet te veel over zeggen, maar ik heb wel met coureurs gesproken die al in de simulator hebben gezeten en die rapporteren dat de auto langzaam is."

"We zullen zien of het een vooruitgang gaat zijn. Met de motoren zet men wel een mooie, gewaagde stap in de goede richting, maar we moeten er vooral voor zorgen dat de auto's efficiënt en snel zijn, maar ook goed racespektakel garanderen."

Max Verstappen sluit zich direct aan bij de woorden van zijn concullega. Hij is kritisch over die 30 kilo en geeft zelfs aan dat hij denkt dat het niet gaat lukken om die minimumgewichtsgrens aan te tikken: "Dat wordt heel lastig, zeker als je nagaat dat sommige teams nu al niet aan het minimumgewicht komen."

"Ik weet wel dat de afmetingen ook wat veranderen (de auto's worden iets kleiner, red.), maar als je hebt over een gewichtsafname van 30 kilo, heb je het wel echt over het gunstigste scenario."

En nee, 30 kilo is ook voor Verstappen niet genoeg. Bij lange na niet, zelfs: "Er moet minstens 100 tot 150 kilo vanaf, maar dat is niet mogelijk met de zware motoren en batterijen waar we mee rijden. Daar bovenop wegen diverse veiligheidsmaatregelen ook het nodig natuurlijk en dat is goed, maar ik denk dat sommige dingen nog wel anders kunnen als je de reglementen goed schrijft. Nóg lichtere auto's is op dit moment wishful thinking."

Alonso gaat nog een stapje verder en claimt dat die 30 kilo sowieso niet gehaald gaat worden: "De motoren die 50/50 leunen op een verbrandingsmotor en batterijen worden 30 kilo zwaarder, dus ergens moet je een marge van 60 kilo overbruggen om het totaal van de auto 30 kilo lichter te maken. Dat is een onhaalbaar doel."

Nico Hulkenberg vat het thema 'gewicht' in de aanloop naar 2026 misschien nog wel het meest treffend samen. "Gewichtsverlies is goed, maar 30 kilo is niet wereldschokkend."

Ook interessant:

Verstappen begon dit F1-seizoen als de grote favoriet. Een 4e wereldtitel zou eenvoudig worden gewonnen, zo dacht men. Maar hoe anders is dat nu? Coronel, Dimmers en Mosterdijk geven antwoord in de nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.

Of als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Max vs. Lando Horner onthult gesprek tussen Verstappen en Norris na clash in Oostenrijk