Vorig seizoen werd het 'groundeffect' geherintroduceerd in de Formule 1. Wagens kregen daarmee meer downforce en er zou minder 'vuile lucht' achter de wagen moeten komen, waardoor coureurs dichter op hun voorganger kunnen rijden en inhaalacties sneller kunnen worden ingezet. Een jaar later blijkt het allemaal minder rooskleurig te zijn, zo vindt Ferrari-coureur Carlos Sainz. "Ik denk dat het op korte termijn winst heeft opgeleverd en dat de wagens beter werden om mee te racen. Maar nu komt het punt dat ze weer slechter beginnen te worden", zegt Sainz in Miami tegen de media, waaronder RacingNews365 . "Er is ook minder slipstream-effect. het is een combinatie van factoren. De andere generatie Formule 1-wagens produceerden veel slipstream, deze niet. En het is nu ook lastiger geworden om te volgen. Deze wagens zijn vrij zwaar. Ik zou persoonlijk graag terug willen naar meer volgzame auto's, die smaller en lichter zijn. Maar het groundecffect is er voor de racebaarheid van de wagen." Niet alleen Sainz heeft zijn zorgen geuit, ook andere coureurs deden dit. Net zoals dat er onder coureurs kritiek is ontstaan op het inkorten van de DRS-zones in Bakoe en nu ook in Miami. Maar Sainz steekt zijn hand ook in eigen boezem. "Ik denk eerlijk gezegd niet dat wij ons punt hebben gemaakt richting de FIA. We zijn er ook niet naar gevraagd en het is ook niet ter sprake gekomen in meetings. We proberen de coureurs meer bij de commissies te betrekken. Ik denk dat de Formule 1 en de FIA onze feedback missen. En misschien doen we zelf niet genoeg ons best om ze onze feedback te geven."
Meest gelezen