Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-coureurs vrezen dat de sprintrace een verkapte vrije training wordt

Dit weekend staat er een sprintrace op het programma, zoals je waarschijnlijk niet is ontgaan, maar voor heel wat coureurs lijken er weinig tot geen prikkels te zijn om tijdens die sprint ook hard te pushen.

Het veelbesproken nieuwe weekendformat moet ervoor zorgen dat de Formule 1-coureurs zich tijdens de sprintrace niet bezwaard voelen om risico te nemen. De uitslag van de sprintrace heeft namelijk geen invloed meer op de startopstelling van de Grand Prix op zondag. Een foutje wordt dus minder hard afgestraft. Tegelijkertijd zijn er voor de sprintrace aanzienlijk minder punten te verdienen. Alleen de top acht krijgt punten, met acht punten voor de winnaar, zeven voor de nummer twee, tot aan een enkel punt voor de nummer acht. En laten er nou net vier teams met twee coureurs zijn die boven de rest uit lijken te steken. F1-coureurs denken dan ook dat er een punt kan komen waarop de sprintrace meer een vrije training wordt dan een daadwerkelijke race, omdat er voor de coureurs ver buiten de top acht weinig reden is om te pushen. "Dan wordt het meer een sessie waarin je informatie probeert te verzamelen voor de race op zondag", geeft Williams-coureur Logan Sargeant toe.

Topcoureurs meer risico?

Zijn collega Valtteri Bottas verwacht alleen meer risico's van de coureurs die net niet in de punten rijden. "Als ik in de laatste ronde op P9 rijdt, net buiten de punten, dan ga je er natuurlijk voor. Verder is er weinig verschil. Je kan het proberen als je net buiten de punten rijdt, maar als je verder naar achteren rijdt, zal je niet opgeven. Dat zit niet in ons coureurs." Teamgenoot Guanyu Zhou denkt dat er alleen verder naar voren meer bereidheid zal zijn om te racen. "De grotere teams hebben meer reserveonderdelen. Wij bij Alfa Romeo moeten ervoor zorgen dat we geen schade oplopen, want we zijn niet zoals de grote teams. We hebben weliswaar upgrades en voorvleugels mee, maar het zorgt wel voor wat stress in de eerste ronde." Zo'n coureur vooraan het veld, Lewis Hamilton , ziet echter ook weinig verschil met het vorige format. "Het maakt niet veel verschil. Eerst mocht je de hoofdrace beginnen op de plek waarop je de sprintrace eindigde, nu is het een vrije training, maar dan met punten aan het einde. Ik denk niet dat we agressiever zullen zijn dan in het verleden tijdens een sprintrace", aldus de zevenvoudig kampioen. Fernando Alonso , tweevoudig kampioen, ziet dat de topteams eigenlijk alleen maar kunnen verliezen. "Als je een competitieve bolide hebt, dan is er in een ander weekendformat alleen maar de mogelijkheid om te verliezen. Dat is het lastige. Ik zie dit weekend dan ook weinig kansen. Het is juist een weekend waarin je fouten wil voorkomen, niet een weekend waarin je iets speciaals kan doen."

Je weet het nooit

Ook Max Verstappen ziet weinig verandering. "Er is meer risico nu, maar als je naar de sprint zelf kijkt, dan zal het risico dat je neemt niet veranderen. Je wilt namelijk geen schade oplopen, wat invloed kan hebben op de ontwikkeling van de wagen. Dan verlies ik liever een puntje dan ontwikkeling van de auto", aldus de Nederlander. Zijn teamgenoot Sergio Perez wijst eveneens op onnodige risico's. "Het is een balans. Niemand wil schade rijden, want dat kan op de lange termijn een straf zijn qua toekomstige updates. Niemand gaat dus onnodige risico's nemen voor een paar puntjes. Je moet de auto heelhuids 'naar huis brengen'", aldus de Mexicaan. Toch is niet iedereen negatief. Vooral de coureurs die uitzicht hebben op een puntje, kunnen wel ergens voor racen. "Zondag is de grote dag, maar je gaat nooit opgeven in de sprintrace. Je weet het nooit, met safety cars, crashes enzovoort", zegt Lando Norris . "Het hangt af van de situatie", zo vult Esteban Ocon hem aan. "We gaan in ieder geval niet met die mindset het weekend in: we willen zo hard mogelijk pushen. Je moet blijven gaan." Kevin Magnussen gaat verder: "Als je in de buurt van de punten rijdt en je een mogelijkheid ziet in de sprintrace, dan ga je er nu sneller voor door de nieuwe opzet. Dat is een verbetering, maar het gaat geen groot verschil maken."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal