In de eerste drie races van het jaar lagen er dertig kansen klaar om punten te pakken. In maar liefst 26 van die gevallen pakten coureurs van Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes of Aston Martin die punten. Haas wist drie keer punten te pakken en RB veroverde in Australië voor het eerst punten. Tijdens de eerste race in Bahrein was het zelfs zo dat er niemand uitviel en dus was het gevolg dat de vijf dominante teams alle punten wegsleepten.
Hoe frustrerend is het voor de coureurs van de 'mindere' teams dat ze maar zo weinig kansen krijgen om punten te pakken? Haas-coureur Kevin Magnussen reageert daar als volgt op. "Het feit dat je een heel goed weekend rijdt, maar op papier nog steeds geen punten scoort, dat is natuurlijk niet geweldig. Maar op hetzelfde moment maakt dat het constructeurskampioenschap nog competitiever, omdat je echt de 'B-race' moet winnen om überhaupt een kans te maken. Als je die niet wint, dan zijn de kansen heel erg klein."
"Historisch en statistisch gezien zullen er kansen zijn. Het zal vaker gebeuren dat er meer dan één coureur van de dominante teams uitvalt en er zullen races zijn waar het lastig is om in te halen. En misschien kun je geluk hebben met een safety car. Het is zeker niet voorbij, maar het is zeker moeilijker", aldus de Deen.
Anderen bekeken ook:
'Slechtste gevoel'
"Het is het slechtste gevoel dat je kunt hebben", zo vertelt Esteban Ocon (Alpine). "Eerlijk gezegd haat ik het, wanneer je een goed weekend hebt en je bent niet in de mogelijkheid om punten te scoren, want dan is er geen beloning aan het einde van de race. Het is nu aan ons om meer performance uit de auto te krijgen en dichterbij te komen. En het is zwaar als je een weekend in gaat, zo hard werkt als je kunt en mentaal eigenlijk ook al weet: als ik het maximale eruit haal, dan krijg ik misschien geen beloning. Maar dat hoort erbij."
Williams-man Logan Sargeant sluit zich aan bij de woorden van zijn collega's. "Je wilt meer, maar aan het einde van de dag zitten de onderste vijf teams zo dicht bij elkaar dat je kijkt naar iedere honderdste. Als je in de positie bent, dan moet je alles maximaliseren als een van de auto's van de top vijf teams er niet meer is. Je moet hard blijven werken, meer en meer tijd proberen te vinden en hopelijk komt de kans een keer voorbij om dat punt te scoren."
Daniel Ricciardo (RB) heeft voor elk weekend dezelfde aanpak. "Mijn benadering is altijd dat deze baan ons beter ligt dan de vorige. Vorig jaar in Mexico stonden we laatste in het constructeurskampioenschap, maar zette ik mijn auto in de kwalificatie op de vierde plek neer. Toen we dat weekend in gingen, had niemand dat verwacht. Je kunt dus een goed weekend hebben, maar de auto werkte op dat circuit simpelweg beter dan op andere banen. Er is dus altijd een beetje hoop waar je je aan vastklampt als je aan een weekend begint. Dat heb ik tenminste en ik ben altijd opgewonden", zo sluit de Australiër af.
Ook interessant:
Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!