Nog een paar nachtjes slapen en dan staat met de Grand Prix van Australië de start van het nieuwe Formule 1-seizoen op het programma! 2025 belooft een spannend jaar te worden, mede omdat de reglementen in de basis gelijk zijn gebleven en de teams stiekem al naar 2026 kijken. Dan komen er immers nieuwe auto's en motoren.
Dat betekent echter niet dat er niets is veranderd voor komend seizoen, want ook in 2025 zijn er weer een aantal regels aangepast. Wat er precies nieuw is, lees je hier.
Flexiwings
Flexibele vleugels waren misschien wel hét gespreksonderwerp van de afgelopen winter. Gedurende 2024 lagen McLaren en Mercedes onder een vergrootglas, omdat de voor- en achtervleugels flink doorbogen op het rechte stuk. Rond de Grand Prix van Azerbeidzjan ontstond er zelfs een heuse storm rond McLaren toen er beelden uitlekten waarop een zogenaamde mini DRS te zien was. Ook tijdens de wintertest werd het snufje weer veelvuldig besproken.
De FIA heeft uiteindelijk besloten om de regels rond flexibele vleugels aan te passen. Vanaf de Grand Prix van Australië geldt dat de minimale opening van de achtervleugel is geslonken naar 9,4 tot 13 millimeter. Vorig jaar was dat nog 10 tot 15 millimeter. Met DRS open blijft de bovengrens 85 millimeter.
Vanaf de Grand Prix van Spanje wordt er ook nog eens strenger toegezien op de voorvleugels. Aan het begin van het seizoen mag de voorvleugel tijdens de zogenaamde statische test nog maximaal 15 millimeter doorbuigen, maar vanaf het raceweekend in Spanje wordt dat teruggebracht naar maximaal 10 millimeter. De FIA heeft voor deze planning gekozen om de teams de tijd te geven om aanpassingen door te voeren.
Punt voor snelste ronde
In 2025 wordt er niet langer een punt uitgedeeld aan de coureur die de snelste ronde heeft neergezet. Die regel werd in 2019 geïntroduceerd om meer spanning te creëren in het kampioenschap, maar leidde afgelopen seizoen tot controverse. In Singapore haalde RB, het zusterteam van Red Bull, Daniel Ricciardo naar binnen om op softs de snelste raceronde te rijden. De Australiër snoepte zo een puntje af van Lando Norris, die uitgerekend met Red Bull-coureur Max Verstappen om de wereldtitel streed.
Ook leidde de regel tot bijzondere momenten in een race. Als een coureur dominant aan de leiding lag, kon er namelijk een gratis pitstop gemaakt worden als de voorsprong groot genoeg was. Dat maakte het punt voor de snelste raceronde te makkelijk en daarom heeft de Formule 1 besloten om het extra punt af te schaffen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stijging minimumgewicht
De afgelopen jaren is het minimumgewicht van de Formule 1-auto's alsmaar gestegen. Dat komt onder andere door de grote, zware V6-hybridemotoren die in 2014 werden geïntroduceerd. Ook voor komend seizoen is het minimumgewicht zonder brandstof weer naar boven bijgesteld, van 798 kilogram naar 800 kilogram om precies te zijn.
Dat komt overigens door een wijziging in het minimumgewicht van de coureurs, dat van 80 kilogram naar 82 kilogram is gestegen. Als een coureur lichter is dan 82 kilogram, wordt er extra ballast toegevoegd aan de auto om het eerlijker te maken.
Koeling
De bloedhete Grand Prix van Qatar in 2023 liet zijn sporen na in de Formule 1-wereld. Coureurs werden ziek achter het stuur en Logan Sargeant brak zijn race zelfs vroegtijdig af nadat hij onwel was geworden, waarna de FIA verschillende oplossingen onderzocht. In 2025 wordt daardoor het koelvest geïntroduceerd, wat bij temperaturen hoger dan 30.5 graden Celsius gebruikt mag worden. Het is echter nog niet verplicht om het vest aan te trekken, want de verplichting wordt in 2026 pas doorgevoerd.
Mocht een coureur ervoor kiezen om geen koelvest aan te trekken bij extreme temperaturen, moet hij wel 500 gram aan extra ballast meenemen om het gewicht te compenseren. De ballast mag alleen in de cockpit geplaatst worden om te voorkomen dat teams qua afstelling iets in hun voordeel kunnen aanpassen.
Rookies
De Formule 1 gaf rookies de afgelopen jaren al regelmatig de kans om aan de koningsklasse van de autosport te proeven. Teams moesten jaarlijks twee vrije trainingen aan een rookie schenken, maar vanaf 2025 is dat aantal verhoogd. Per auto moeten rookies nu niet één maar twee keer de kans krijgen om zich te laten zien, dus een totaalaantal van vier rookie-sessies per team.
Ook ligt er nog steeds een idee op tafel om na de Grand Prix van Abu Dhabi een sprintrace voor rookies te organiseren. Zo zouden coureurs zich ook in de kijker kunnen rijden bij F1-teams. Vorig jaar lag er al een voorstel op tafel, maar die werd op het laatste moment uitgesteld.
TPC-tests
Formule 1-teams voeren per jaar meerdere TPC-tests uit. Dat houdt in dat er met auto's van minimaal twee jaar oud tests uitgevoerd kunnen worden. Zo reisde Max Verstappen in 2024 af naar Imola om de Red Bull uit 2022 te testen en zo plannen te maken om zijn huidige auto te verbeteren.
De Formule 1 heeft de TPC-tests vanaf 2025 echter flink ingeperkt. Teams mogen per jaar maximaal twintig TPC-runs inplannen, terwijl huidige Formule 1-coureurs maar 2.000 kilometer mogen rijden, verspreid over maximaal vier dagen. Bovendien zijn er strengere regels opgesteld voor zogenaamde 'mule cars', auto's die speciaal voor een test zijn omgebouwd en zo een reglementswijziging kunnen nabootsen. Er worden maximaal tien van zulke dagen ingepland door de FIA.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Veiligheid
Tijdens de Grand Prix van Canada in 2024 ontstond er controverse rond Sergio Perez en Red Bull. De Mexicaan crashte, waarna hij zijn zwaar beschadigde auto terugbracht naar de pitstraat. Red Bull deed dat om de positie van leider Verstappen te beschermen en een safety car te voorkomen. Het voorval kwam Perez echter op een gridstraf van drie plaatsen te staan, omdat de stewards van mening waren dat hij de veiligheid in het geding bracht.
De FIA heeft besloten om in te grijpen en een regelwijziging door te voeren. Als een coureur met een onveilige auto zijn weg vervolgt, kan de wedstrijdleider een team opleggen om de auto te parkeren. In dat geval valt de desbetreffende coureur dus uit.
Startopstelling
Regenval leek roet in het eten te gooien tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië. De kwalificatie werd uitgesteld naar zondagochtend, maar er werd ook gesproken over een situatie waarin enkel een race zou plaatsvinden. Hoe de startopstelling bepaald worden, was in dat geval alleen onduidelijk. Na een wijziging wordt dat in 2025 echter een stuk duidelijker: als de kwalificatie om welke reden dan ook niet door kan gaan, wordt de startvolgorde bepaald op basis van de WK-stand.
Ook zijn de regels rond de formatieronde aangepast. Coureurs die voorheen uit de pitstraat startten, namen tot en met 2024 niet deel aan de formatieronde. Vanaf komend seizoen is dat wel het geval om mazen in de wet te voorkomen. Pitstraatstarters konden vorig seizoen deelnemen aan een extra formatieronde achter de safety car indien gewenst, bijvoorbeeld als de start van de race werd uitgesteld. Echter konden anderen ook besluiten om dat niet te doen, waardoor ze posities wonnen als de concurrenten terugkeerden in de pitstraat. Ook kon er zo een extra ronde, of ronden, aan brandstof worden gespaard én waren teams in staat om in natte omstandigheden al van banden te wisselen als de situatie op het circuit verbeterde.
De beroemde RN365-kalenderdownload is terug! Voeg de F1-kalender van 2025 met één klik toe aan je agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-KalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!