Net zoals in elke sportcategorie zijn er toppers en floppers in de seizoenen, kampioenschappen en wedstrijden. Of het nou aan het team of aan de coureur ligt, of om een combinatie daarvan gaat, niet iedereen kan de beste zijn. Of de slechtste. Eerder gaven we de Formule 1-coureurs al cijfers voor hun prestaties in de eerste helft van het huidige seizoen en, nu de fabrieken dicht zijn en de vakantie voor de rijders is begonnen, blikken we uitgebreid terug op de eerste twaalf races. RacingNews365 belicht de grootste verrassingen en de grootste teleurstellingen van de eerste seizoenshelft.
De verrassingen
McLaren en Oscar Piastri Lando Norris heeft de afgelopen jaren al meermaals bewezen dat hij een ijzersterke coureur is, maar met de vaak weinig competitieve McLaren-bolide kon hij in de eerste races van 2023 niet zijn ware potentie laten zien. Dat veranderde vanaf de Grand Prix van Oostenrijk, toen McLaren met een update een grote stap maakte. Ineens stond het Britse team achter Red Bull, waarbij ook rookie Oscar Piastri verraste en heel goed mee kon komen. Een onverwachte, maar mooie verrassing tegen het einde van de eerste seizoenshelft. McLaren lijkt mee te strijden voor de top drie in de constructeursstand. Aston Martin/Alonso Eerder in het seizoen was juist Aston Martin dé grote verrassing. In de eerste races van het jaar stond Fernando Alonso steevast op het podium naast Max Verstappen en (vaak ook) Sergio Perez. Dit levert Alonso en zijn Britse werkgever P3 in de WK-stand op. Hoewel ze nu iets zijn teruggezakt qua prestaties, is een klein applaus het minste wat Aston Martin verdient na de enorme stap die ze van 2022 naar 2023 hebben gezet. Hierbij hoort ook een kleine eervolle vermelding voor Lance Stroll. Ondanks een gebroken pols na een fietsongeluk vlak voor het Formule 1-seizoen stapte hij gewoon in de AMR23 en hoewel hij misschien (nog) niet zo snel is als Fernando, ontbreekt er niks aan zijn toewijding. Alex Albon Weggestuurd bij Red Bull, een jaar langs de zijlijn gestaan terwijl hij andere F1-coureurs moest zien racen en dan toch weer terugkeren in de koningsklasse. En hoe! Alex Albon keerde in 2022 terug bij Williams en dit jaar maakt hij regelmatig indruk op vriend en vijand. Williams is nog steeds niet heel competitief, maar met de rijkunsten van Alex gecombineerd met wat gewaagde strategieën worden er regelmatig punten gescoord: 11 stuks tot nu toe in 2023, tegenover 4 over het hele vorige seizoen. Daniel Ricciardo De prestaties van Daniel Ricciardo zullen misschien geen grote verrassing zijn (een degelijke comeback bij AlphaTauri), naar de comeback zelf was al een grote verrassing! Twee races voor het einde van de seizoenshelft stond de Australiër ineens weer op de F1-grid. Een aangename verrassing voor de voormalig teamgenoot van Max Verstappen en zijn vele fans.
De Teleurstellingen
De Vries en AlphaTauri De komst van Ricciardo was het gevolg van Nyck de Vries' vroegtijdige exit bij AlphaTauri. Red Bull bepaalde dat de Nederlander in de eerste tien races van het jaar niet naar behoren presteerde, waardoor hij zijn stoeltje verloor en dus ook in het lijstje 'teleurstellingen' van de eerste helft staat. Helaas heeft hij geen kans meer om te groeien, zoals hij in de F2 bijvoorbeeld wel liet zien: geef hem tijd en hij komt er wel. Die tijd kreeg hij echter niet. Het gemis aan prestaties ligt overigens absoluut niet alleen aan De Vries zelf, want ook AlphaTauri zelf kan terugkijken op een matige eerste seizoenshelft. De auto is lastig af te stellen, is niet competitief en simpelweg niet snel. Het resultaat? AT is de hekkensluiter in de stand, met slechts drie puntjes op de teller. Alpine en Alfa Romeo Ja, het '100 races-plan gaat niet zo goed', daar schreven we al vaker over de afgelopen tijd. We kunnen er kort over zijn: het is chaos bij Alpine. De Renault-motor presteert ondermaats en moet naar verluidt zelfs aangepast worden ondanks de engine freeze om het veld iets eerlijker te maken en ondertussen wordt de één na de ander weggestuurd (lees: ontslagen) bij het team. Instabiliteit en weinig continuïteit: slechte zaken bij het Franse F1-team. Ook Alfa Romeo weet in 2023 nog geen goede indruk achter te laten. Na een relatief sterk 2022 met een opleving van Valtteri Bottas en tevredenheid over rookie Guanyu Zhou worden er nauwelijks punten gescoord. Mogelijk ook omdat de focus al ligt op het nieuwe project vanaf 2026, als het Sauber-team Audi wordt... Kevin Magnussen De ervaren Kevin Magnussen staat achttiende in de WK-stand met slechts twee puntjes en wordt zoek gereden door zijn 'nieuwe' teamgenoot Nico Hulkenberg. De Duitser keerde terug na tegenvallende prestaties van Mick Schumacher en maakt in zijn comebackjaar een sterke indruk. Negen punten en P14 voor The Hulk . Mercedes en Ferrari Ferrari leek in 2022 mee te strijden voor de wereldtitel, maar na een aantal sterke races veranderde dat beeld. Terwijl Red Bull steeds beter en sneller werd én foutloos te werk ging, maakte de Scuderia fout na fout en ging het doorontwikkelen niet zo snel als bij de concurrent. Een nieuwe kans in 2023, toch? Nee, ook dat lukte niet. Ferrari staat nu vierde in de stand en vecht hoogstens voor de tweede plaats in het eindklassement. Mercedes kent een soortgelijke situatie. Nadat de dominante reeks van het Duitse team in 2021 stopte, ging het bergafwaarts. Anno 2023 moest het hele concept van de W14 op de schop, wat uiteindelijk wel een beetje gewerkt heeft. Hierdoor staan ze weliswaar tweede in het klassement, maar meevechten voor het kampioenschap? Daar is het al veel te laat voor... 'Eervolle' vermelding: Sergio Perez . Hoewel hij niet in het rijtje teleurstellende coureurs staat, is hij met te veel crashes, slechte zaterdagen en het missen van punten ook niet top bezig. Hij doet echter wel wat Red Bull van hem verwacht: tweede staan in het klassement en de punten pakken voor het constructeurskampioenschap. Uitermate teleurstellend kunnen we de Mexicaan dus niet noemend, maar een positieve verrassing was hij zeker niet.
Meest gelezen