Natuurlijk zijn er altijd nog wel verschillen in de Formule 1. Zo liggen Aston Martin, Mercedes en Ferrari dicht bij elkaar in de strijd om de constructeurstitel. En dat geldt in zekere zin ook voor McLaren, Alpine, Haas, Alfa Romeo, Williams en AlphaTauri. Het is alleen Red Bull dat echt aanzienlijk sterker is dan alle andere teams. Dat merkt men ook bij de teams uit het middenveld, zoals bij Haas. De Haas-bolide lijkt het meeste van alle andere bolides op die van Ferrari, maar de Italiaanse concurrenten lijken het lastig te hebben om nog meer uit hun concept te persen. Gevraagd of men bij Haas merkt dat het ontwikkelingsplafond van het Ferrari-concept lager is, wijst Juan Molina, Principal Aerodynamicist van het Amerikaanse team, op het belang van iets heel anders. "Het is niet alleen het bodywork, maar hoe het samenwerkt met je vloer, achtervleugel en het mechanische platform dat je hebt. De regels evolueren en de teams komen dichter bij elkaar. Hoe het bodywork er precies uit ziet, is niet belangrijk. De vraag is hoe je de performance vindt: dan gaat het om de link tussen de aerodynamica en de manier waarop je auto op de grond staat. Dat is belangrijk." En dat is nou juist waar het team van Max Verstappen volgens Molina het verschil maakt. "Als je kijkt naar Red Bull: zij weten precies hoe hun auto ervoor staat en hoe ze deze af willen stellen. Elke keer opnieuw weten ze dat, precies. Dat is in mijn optiek iets dat steeds belangrijker wordt naar mate de regels zich evolueren. De grote regelwijzigingen, in 2026, komen denk ik op het juiste moment, want ongeveer dan zal de progressie stagneren. We hebben het dus wel over het bodywork, maar het gaat om veel meer dan dat om aan performance te komen", aldus de Haas-man.
Niet alleen aerodynamica
Haas verzamelde dit seizoen acht punten tot nu toe, het Amerikaanse team finishte drie keer in de punten, in Saoedi-Arabië, Australië en Miami. Vorig jaar eindigde het team op de achtste pek in de strijd om de constructeurstitel, nu staat het zevende. Gevraagd hoe lastig het is om net zoals Red Bull een stabiele basis te hebben waardoor ze de auto meteen hebben zoals ze willen, zegt Molina dat het niet makkelijk is. "Al onze afdelingen waren vorig jaar nog vooral bezig met elkaar te leren praten. Dit jaar zijn we veel beter en je ziet dat het niet alleen om de aerodynamica gaat, maar hoe we die afdelingen aan elkaar koppelen. Wat we in de tunnel ontwikkelen, hoe vertaalt zich dat naar wat je op de baan ziet? Hoe stel je de auto af?" "Je kunt zien dat onze jongens goed werk hebben geleverd door tijdens de geringe hoeveelheid testdagen voor het seizoen te leren hoe ze de auto snel moeten afstellen. Dat wordt alleen maar belangrijker, maar het is niet gemakkelijk, anders zou iedereen wel zo snel als Red Bull zijn. Men (mensen van buiten af, red.) focust te veel op het bodywork van de wagens. We snappen allemaal de verschillen tussen de concepten, al laten we het bodywork van Mercedes maar even buiten beschouwing, maar er gebeurt ook veel op andere vlakken wat misschien op het oog niet zichtbaar is."
Actieve ophanging
Gevraagd naar de stabiele basis van Red Bull, de manier waarop zij de auto neer kunnen zetten zoals ze willen en of dat het belangrijkste wapen is van het team van Max Verstappen, denkt Molina van wel. "Ja, als je bijvoorbeeld denkt aan actieve ophanging - en ik zeg niet dat iemand dat heeft - dan zou je waarschijnlijk het kampioenschap winnen. Dan kan je de auto namelijk op een bepaalde manier ontwikkelen." "Dat is ook waarom ik zeg: als je de auto snapt, je weet hoe je je auto wilt hebben en je dat ook in de praktijk kan brengen, dan zorgt dat voor performance. Daarom zal je de teams die kant op zien gaan: op zoek naar begrip van de auto, hoe lossen we dat allemaal op? Dat is heel belangrijk voor de coureurs", zo sluit hij af.
Meest gelezen