Pirelli maakte in samenspraak met de Formule 1 en FIA bekend dat er in Qatar noodmaatregelen worden genomen. Het circuit is zwaar voor de banden, en uit de data van 2024 bleek dat het rubber de maximale slijtage had bereikt. Zodoende mogen coureurs uit vrees voor klapbanden maximaal 25 ronden op één set rijden, waardoor de Grand Prix sowieso een tweestopper is geworden.
Het idee kan op felle kritiek van Haas-teambaas Ayao Komatsu rekenen. Hij maakt het plan aan de voorkant al met de grond gelijk in Las Vegas. Volgens de Japanner vernietigt het maximum de race.
"Persoonlijk vind ik de kunstmatige limiet niet positief, maar ik denk dat Pirelli gewoon nog bang is door vorig jaar", vertelt Komatsu tegenover onder meer RacingNews365. "Een eenstopper, echte resultaten, de banden gaan echt niet zolang mee. En dus hebben ze een kunstmatige limiet ingevoerd zodat een éénstopper onmogelijk wordt."
"Ik vind het niet juist dat we dat in een sport moeten doen. We hebben het vaak over het vermijden van eenstoppers, maar iets kunstmatigs invoeren, zoals je in Monaco zag en een keer in Qatar, dat vernietigt de race."
Oplossing voor eenstoppers
Komatsu ziet een andere oplossing. "Voor mij gaat het probleem niet alleen over eenstoppers. Kijk naar Mexico en Brazilië, wat voor spannende race je kunt hebben als de performance van de banden net op het randje ligt van één of twee stops, of twee of drie stops. Wanneer twee strategieën kunnen werken, ontstaat er een spannende race. Daar moet Pirelli naar streven."
Zijn de teams wel betrokken geweest bij het vaststellen van de limiet voor Qatar? "Nee. Maar gold twee jaar geleden niet dezelfde regel? Die race was slecht. Iedereen stopte precies op hetzelfde moment. Wanneer je iets kunstmatigs doet, weet je dat iedereen tot dezelfde conclusie komt. Niemand is dom, toch? Mensen komen dan allemaal min of meer tot dezelfde uitkomst."
"Ik denk niet dat het gaat werken. Je zag dat dit jaar ook weer in Monaco. Als je iets echt kunstmatig probeert af te dwingen, maakt dat het alleen maar erger", sluit Komatsu af.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!