Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-teams verbaasd door alarmbellen Red Bull over nieuwe regels

Red Bull klaagt volop over de nieuwe motorregels die vanaf 2026 gaan gelden. Andere teams snappen de kritiek van Christian Horner niet.

In de nieuwe regelwijzingen voor de Formule 1, die ingaan vanaf het seizoen 2026, is bepaald dat de kracht van de F1-motor voor de helft van de batterij gaat komen en voor de andere helft uit de verbrandingsmotor. Red Bull-teambaas Christian Horner is bang dat deze aanpassing gaat leiden tot 'technische Frankenstein-bolides', liet hij eerder weten. Hij claimt dat coureurs op de rechte stukken bijvoorbeeld terug moeten schakelen. Andere teams verbazen zich over de kritiek van de baas van Max Verstappen. "Het is interessant dat deze opmerkingen nu naar voren komen. Ik denk dat de werkgroepen er al een tijdje mee bezig zijn, meer dan een jaar, en wij werken eraan", zegt Mike Krack, teambaas van Aston Martin. "Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn. Sommige van de regels die we in 2026 hebben, waren om partijen terug te laten keren, zoals Honda, of voor andere motorleveranciers om zich aan te sluiten, zoals Audi. Dus we kunnen ze nu niet afzwakken alleen maar omdat we er nog eens naar kijken." "Ik denk dat het belangrijk is dat we als teams samenwerken met de FIA, met de F1, om de best mogelijke oplossing te vinden voor deze nieuwe reglementen. Ik denk dat de tijd het zal leren. Er zijn werkgroepen bezig, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ze een goed product zullen vinden."

Knappe koppen

Ook Zak Brown, teambaas bij McLaren is het niet eens met de onvrede van Horner, die de reglementen graag nog wil aanpassen. "Uiteindelijk maak ik me geen zorgen, want iedereen in de Formule 1 is ontzettend slim en wat de uiteindelijke regels ook zijn, ze komen er wel uit. Wij hebben een geweldige partner in Mercedes, die een fantastische geschiedenis heeft in de sport, dus ze houden ons op de hoogte", zegt Brown. "Uiteraard hebben we er belang bij om ervoor te zorgen dat de reglementen geschikt zijn, maar ik twijfel er niet aan dat ze dat zullen zijn, niet alleen de regels voor de motoren, maar ook voor het chassis." Zijn Williams-collega James Vowles schaart zich achter Brown. "Er is een actieve discussie, zoals Mike (Krack, red.) zei, er was recent een bijeenkomst waar dit voortdurend wordt besproken. En we zullen tot een oplossing komen. De richting die we ingaan is vrij duidelijk: overstappen op duurzame brandstoffen, overstappen op een voorgeschreven motorformule. Nu moeten we er alleen nog een pakket omheen maken dat goed is voor de show."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"