De F1 keert komend weekend terug in Las Vegas voor een van de meest langverwachte evenementen van het seizoen. De gokstad is voor het weekend omgetoverd tot een tijdelijk racecircuit terwijl de auto's zich klaarmaken om langs de wereldberoemde hotels en casino's te racen op de wereldberoemde Strip. De Formule 1 heeft Las Vegas niet meer aangedaan sinds 1982, toen de races op het parkeerterrein Caesars Palace plaatsvonden.
Wat is er dit jaar anders in Las Vegas dan in 1981 en 1982 en waarom zou het evenement in een nieuw jasje zijn voorganger overtreffen?
Het circuit en het tijdstip van de race
Toen de F1 in 1981 en 1982 Las Vegas aandeed, hield Caesars Palace de race gedeeltelijk op zijn parkeerplaats en op een extra stuk land tussen Las Vegas Boulevard en Interstate 15 in het westen. Het circuit bestond uit 10 linkse bochten, drie rechtse bochten en slechts twee korte rechte stukken op een baan die in een korte ruimte was gepropt om te voldoen aan de minimale racelengte. De race werd een uitdaging voor de coureurs en het geïmproviseerde circuit was niet bevorderlijk voor een hoogstaande race en veel actie.
Hoewel er voor de nieuwe race dit jaar ook gevreesd wordt voor weinig actie, zou het lange rechte stuk over The Strip moeten leiden tot inhaalmogelijkheden. Ook in bocht 1 en 5 van het vernieuwde, 6 kilometer lange circuit, liggen inhaalmogelijkheden.
De locatie van het evenement in 1981 en 1982 was ook een probleem. Het circuit leek op een verlaten plek in Las Vegas te liggen, met niets in de achtergrond dat het idee gaf dat de race werd gehouden in een opwindende stad als Las Vegas. Een heel verschil met dit jaar. De auto's vliegen langs de Venetian, de Mirage, Caesars Palace, de Flamingo en de Bellagio en andere hotels en casino's aan de Strip, terwijl de coureurs aan de achterkant van het circuit rond de indrukwekkende nieuwe Sphere rijden.
Tijdens de avondrace die lokale tijd laat op zaterdagavond plaatsvindt, zal het donker zijn en zullen de lichten van de stad zeker sfeer verhogend werken. Sfeer die de race 42 jaar geleden miste.
De uitdagende temperaturen
Toen Alan Jones en Michele Alboreto begin jaren tachtig de zogenoemde Caesars Palace Grand Prix wonnen, vormden de hoge temperaturen een uitdaging voor de coureurs. De deelnemers hadden last van uitdroging - net zoals de coureurs dit jaar meemaakten bij de GP van Qatar. In 1981 en 1982 werd gereden in september en oktober. Nu de GP van Las Vegas midden november wordt gereden en er laat in de avond wordt gestart, worden drastisch lagere temperaturen verwacht - tot wel vier graden Celsius.
Dit zal coureurs en teams hoofdbrekens bezorgen (tijdens de kwalificatie en de race) als het gaat om het opwarmen van de banden. Niet per se direct vanuit de pits waar de banden voldoende zijn opgewarmd door hun bandenwarmers, maar meer als er een safety car is. Ook zal er meer nadruk komen te liggen op een perfect voorbereide formatieronde.
De hype
Hoewel de F1-race in Las Vegas al veel kritiek heeft ontvangen nog voordat er een meter gereden is, valt de hype die door Las Vegas en de organisator is opgebouwd niet te ontkennen. Het evenement zal naar verwachting tot 100.000 toeschouwers per dag trekken, wat de cijfers van de Caesars Palace-races in de jaren 80 overtreft.
Een cruciale factor hierbij is dat het hotel het evenement toen zelf promootte, net zoals MGM nu boksevenementen promoot in het MGM Grand. Dat betekende dat Caesars' belangrijkste concurrenten op The Strip terughoudend waren om te helpen bij de promotie van het evenement - maar dat is nu allemaal veranderd.
De arrangementen bij elk van de hotels in het zicht van het lange rechte stuk bewijzen dat dit een verenigd front is. Ja, er is het argument dat de gewone fan wordt weggeprijsd, maar er zal nog steeds vraag zijn van een specifieke categorie klanten. De toekomst moet uitwijzen of de Grand Prix van Las Vegas een langdurig succes wordt, maar het is op geen enkele manier te vergelijken met de eerdere races in 1981 en 1982.
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Hennie-1965
Dan wil ik na het weekend nog wel eens horen of die 100.000 mensen er ook werkelijk zijn geweest, ik verwacht van niet en als ze zeggen dat het er zoveel per dag werkelijk waren denk ik dat de boel een stuk aangedikt is. Heb op verschillende pagina's gelezen dat er zo weinig kaarten verkocht zijn dat ze de prijzen gigantisch aan het drukken zijn, tot zo'n 30% of soms meer per kaartje om ze maar verkocht te krijgen. Ik denk dat het organiseren een flink kapitaal heeft gekost en het begint er op te lijken dat ze zwaar verlies zullen lijden. Er was ook nog ergens een stuk dat er bij de bewoners langs het circuit de ramen werden afgeplakt zodat ze niets konden zien en dan verplicht een kaartje moeten kopen om vanuit je eigen huis naar een race te kunnen kijken die zowat voor je voordeur langs razen. Of dit verhaal klopt weet ik natuurlijk niet maar heb het op een pagina gelezen, hebben die onzin geplaatst klopt mijn verhaal natuurlijk ook niet. Het zou toch wat zijn, niet te geloven !
Dit bericht is aangepast op:
bert-de-groot#23356
Gewoon de race weer terug op Indianapolis..ben daar ook eens geweest met het F1 weekend in 2003...leuke sfeer..van mij mag het.