Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Wintertest Formule 1

F1 wintertest 2025 - Alles wat je moet weten over de testdagen met Verstappen

Van woensdag 26 tot en met vrijdag 28 februari 2025 vinden de Formule 1-testdagen plaats in Bahrein. Maar wat mag er allemaal wel en niet tijdens de wintertest? RacingNews365 neemt alle ins en outs met je door!

Verstappen testing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar en wanneer zijn de F1-testdagen 2025?

Dit jaar wordt er slechts een Formule 1-testweek van drie dagen afgewerkt. Van woensdag 26 februari tot en met vrijdag 28 februari strijkt de F1 neer in Bahrein, waar op het Bahrain International Circuit getest zal gaan worden. 

RacingNews365 is aanwezig bij de testdagen en houdt je vanaf het circuit op de hoogte van alle gebeurtenissen op en rond de baan. Op het Formule 1-circuit in Bahrein moeten de teams zich echter wel aan verschillende regels houden. We zetten de verschillende reglementen en alle andere informatie voor je op een rij.

Waarom zijn de testdagen in Bahrein?

Vroeger werden de testdagen altijd op het Circuit de Catalunya in Barcelona gehouden. De laatste jaren heeft Bahrein echter het stokje over genomen en dat heeft meerdere redenen.

Allereerst is het circuit in Bahrein veelzijdig, met lange rechte stukken en technische gedeelten. Zodoende krijgen de teams, net als in Barcelona, een goed beeld van de competitiviteit van de auto. Daarnaast is het weer in Bahrein vrijwel altijd goed in februari, terwijl de tests in Barcelona weleens onderbroken moesten worden door kou, regen of sneeuw.

Tot slot was het tot 2025 duurzamer om in Bahrein te testen. Voorheen werden er vaak twee testweken georganiseerd en konden de teams makkelijk tussen hun Europese F1-fabrieken en het circuit in Barcelona pendelen met nieuwe onderdelen. Tegenwoordig is er maar één testweek, dus is dat niet nodig. Het voordeel dat de openingsrace ook in Bahrein wordt gehouden, is nu wel verdwenen. Australië heeft dit jaar de eer om de eerste race te organiseren.

Hoe lang mogen de teams testen?

De F1-testdagen in Bahrein duren drie dagen, van woensdag tot en met vrijdag. Elke dag is de baan acht uur beschikbaar voor de coureurs, verdeeld in twee sessies van vier uur, met een lunchpauze van een uur tussendoor. Teams kunnen dan ook eventueel aanpassingen doorvoeren.

In Bahrein begint men om 08:00 uur Nederlandse tijd aan de testdag. De ochtendsessie wordt om 12:00 uur afgesloten en na de lunch zal de baan van 13:00 uur van 17:00 uur weer worden vrijgegeven. Dit stramien wordt drie dagen op rij herhaald.

Bekijk het schema hieronder! De tekst gaat daarna verder.

Tijdschema Formule 1 wintertest Bahrein 2025

Sessie Datum Nederlandse tijd
Ochtendsessie dag 1 Woensdag 26 februari 08:00 - 12:00 uur
Middagsessie dag 1 Woensdag 26 februari 13:00 - 17:00 uur
Ochtendsessie dag 2 Donderdag 27 februari 08:00 - 12:00 uur
Middagsessie dag 2 Donderdag 27 februari 13:00 - 17:00 uur
Ochtendsessie dag 3 Vrijdag 28 februari 08:00 - 12:00 uur
Middagsessie dag 3 Vrijdag 28 februari 13:00 - 17:00 uur

Wanneer komt Max Verstappen in actie tijdens de test?

Max Verstappen stapt op woensdagochtend 26 februari direct in de nieuwe RB21, waarna hij op donderdag 27 februari de gehele dag in actie komt. Liam Lawson, zijn nieuwe teamgenoot, krijgt de kans om op woensdagmiddag en de gehele vrijdag aan de Red Bull-bolide te proeven. Zo komen beide coureurs uit op anderhalve testdag.

Waar kan ik de F1-testdagen 2025 live bekijken?

De testdagen in Bahrein worden volledig uitgezonden door Viaplay. Verder kunnen de testdagen ook via F1TV gevolgd worden. Voor beide diensten is een abonnement vereist, al zendt Viaplay de eerste testdag ook gratis uit op Viaplay TV.

Liveblog F1-testdagen Bahrein

Ook zonder abonnement hoef je niets te missen van het F1-geweld, want RacingNews365 houdt je middels liveblogs iedere seconde op de hoogte van alle gebeurtenissen op en naast de baan in Bahrein. Aan het einde van de dag zal onze reporter ter plekke je ook bijpraten.

Naast het liveblog lees je gedurende de testdagen ook interviews, analyses en reacties op de website. Boven kan je ook de meest recente foto's en video's bekijken.

Wie rijdt er wanneer tijdens de testdagen?

Daar is een mooi schema voor opgesteld. Op het moment van schrijven is de line-up nog niet van elk team bekend, maar we passen dit overzicht aan wanneer er meer bekend wordt. 

Check het overzicht hieronder! Deze tabel zal gaandeweg worden aangevuld. Als er een '/' tussen de namen staat, dan betekent dat dat de eerste naam de ochtendsessie op zich neemt, de tweede naam de middagsessie.

Wie rijdt wanneer tijdens de testdagen?

Team Woensdag Donderdag Vrijdag
Red Bull VER/LAW VER LAW
McLaren N.n.b. N.n.b. N.n.b.
Ferrari N.n.b. N.n.b. N.n.b.
Mercedes ANT/RUS RUS/ANT ANT/RUS
Aston Martin N.n.b. N.n.b. N.n.b.
Alpine DOO/GAS GAS/DOO DOO/GAS
Haas BEA/OCO OCO/BEA BEA/OCO
Williams ALB/SAI ALB SAI
Racing Bulls TSU/HAD TSU/HAD HAD/TSU
Stake F1 N.n.b. N.n.b. N.n.b.

Moeten de F1-teams verplicht aanwezig zijn?

Nee. Als een team het nut niet ziet of het simpelweg niet in staat is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen bij de testdagen. Zo sloeg Williams in 2019 noodgedwongen twee testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was.

Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar is, staat de FIA het de teams toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen oud) te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan de huidige regels.

Vroeger waren de regels omtrent testen minder streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden huren tijdens een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat dat niet, waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van extra groot belang zijn.

Behalve deze officiële testdagen mogen de teams per jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een 'filmdag' genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of promotie als doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 200 kilometer worden afgelegd en moeten de teams verplicht speciale banden gebruiken waarmee niet geracet wordt. Red Bull zet dinsdag 25 februari bijvoorbeeld een filmdag in om de nieuwe RB21 aan een shakedown te onderwerpen.

Met hoeveel wagens tegelijk mogen teams rijden?

Elk team komt met één wagen naar de testdagen in Bahrein. Meer zijn er niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien wagens tegelijkertijd op het asfalt zien. Een coureur komt normaliter maximaal anderhalve dag in actie en heeft dus slechts twaalf uur de tijd om zijn nieuwe auto helemaal te leren kennen.

Waarom dat is heeft verschillende redenen. De voornaamste reden is, natuurlijk, financieel. Het kost veel geld om twee wagens drie volledige dagen te laten rijden. Op deze manier wordt er dus geld bespaard en hoeven de teams slechts één auto op te bouwen en klaar te hebben voorafgaand aan de dagen. Het scheelt ze dus ook een hoop tijd. Verder is het ook duurzamer.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Is er een maximale hoeveelheid ronden tijdens een F1-testdag?

Nee, die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als het wil, zolang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Haas in 2024 in totaal 441 ronden, wat gelijk staat aan ongeveer 2.386 kilometer. 

Hoeveel banden krijgen de F1-teams tijdens de testdagen

De Formule 1-teams krijgen tijdens de eerste testdagen in Bahrein in totaal 35 sets droogweerbanden per team. Elk team krijgt ook twee sets intermediates en twee sets regenbanden, maar die zullen in de woestijn van Bahrein waarschijnlijk niet nodig zijn.

De teams hebben zelf een samenstelling mogen maken. Goed om te weten: het asfalt in Bahrein is erg ruw, dus de zachtste banden (C4 en C5) zullen sneller slijten en minder nuttig zijn.

Hoeveel onderdelen mogen F1-teams gebruiken tijdens de testdagen?

De onderdelen die een team gebruikt tijdens een test tellen niet mee voor het totaalaantal onderdelen dat er tijdens een seizoen mag worden gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens het eerste raceweekend van het jaar.

Als er dus een motor kapot gaat, dan hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de rest van het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste werkt alles natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar als er tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams in ieder geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden. Ook daar zijn de testdagen voor.

Teams willen nog wel eens verschillende aerodynamische onderdelen uitproberen tijdens de testdagen. Tegelijkertijd zal de focus ook op betrouwbaarheid liggen. Een andere factor is het budgetplafond. Teams kunnen niet zomaar tientallen verschillende dingen ontwikkelen en uitproberen, want dat kunnen ze niet (meer) betalen, óók richting de reglementswijzigingen van 2026. 

Mogen de teams hun F1-wagens verbergen in de pitbox?

Sinds 2020 mogen de teams dat niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens meteen achter gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden tijdens de testtijden.

Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto beschadigt bij een crash, mogen de teams hun wagen afdekken als deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van de wagen komt, mogen de teams ervoor kiezen om de deuren snel dicht te doen.

Waar dienen de verf en de 'wasrekken' voor tijdens de testdagen?

Teams rijden met diverse stellages met sensoren op de auto's. Vaak rijden ze een korte, langzame run om data te verzamelen. Deze data kan bestaan uit het meten van luchtstromen, maar ook trillingen en weerstand. Het ziet er uit als een soort hek, maar de teams kunnen niet zonder.

Teams rijden tijdens de testdagen ook geregeld met flow viz-verf rond. Het is een groen goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen om de luchtstromen in kaart te brengen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Zijn de F1-testtijden representatief? | Wat is sandbaggen?

Normaal gesproken kunnen er geen al te grote conclusies worden getrokken aan de hand van de testdagen. Vaak krijgen we wel een beeld van de teams die hun betrouwbaarheid wel of niet op orde hebben, maar aan de snelste rondetijden kunnen weinig harde conclusies worden verbonden.

Er is namelijk niets bekend over de motorstanden die men gebruikt of de hoeveelheid brandstof die de teams aan boord hebben. Deze kunnen namelijk een vertekend beeld geven, of als we in F1-jargon spreken: de teams kunnen dan aan het sandbaggen zijn. Pas tijdens de eerste Grand Prix van het jaar weten we meer over de echte krachtsverhoudingen. Wel kunnen we aan de hand van de testdagen een globale schets maken, met name aan de hand van de long runs.

RacingNews365 is deze week aanwezig bij de testdagen in Bahrein. Vanaf het circuit houden we je elke dag met liveblogs, interviews, artikelen en meerdere analyses op de hoogte van het laatste nieuws en alle laatste ontwikkelingen omtrent de wintertestdagen.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Jos Verstappen legt rode loper uit naar nieuwe passie Max: "Dan is hij meteen verkocht"