vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Félix da Costa schenkt BMW eerste FE-zege in seizoensouverture

De eerste wedstrijd van het vijfde Formule E-seizoen is een prooi geworden voor António Félix da Costa. De 27-jarige Portugees, die als topfavoriet naar Saudi-Arabië was afgereisd, bleek enigszins gelukkig: gestart vanaf pole viel Félix da Costa terug naar P3, om later te profiteren van andermans straffen. In Ad Diriyah, een voorstadje hoofdstad Riyadh, maakten 22 rijders waaronder Robin Frijns en Stoffel Vandoorne hun opwachting voor de ouverture van 2018-19.

Het eerste treffen van het nieuwe seizoen was niet alleen de aftrap van het vijfde Formule E-jaar, het markeerde tevens de introductie van de Gen2-bolide. De nieuwe wagen, die meer vermogen heeft dan de auto waarmee de elektrische klasse haar eerste vier seizoenen afwerkte, heeft voldoende bereik een complete race te rijden. Zodoende was een wagenwissel voor de eerste keer in de Formule E-historie onnodig.

Met de nieuwe wagens maakten de Formule E-rijders er een aantrekkelijke wedstrijd van in de grote woestijnstaat, al leek de ePrix van Ad Diriyah ’s ochtends nog letterlijk in het water te vallen. Het had, geloof het of niet, flink geregend in het doorgaans zo warme en droge Midden-Oosten. Gedurende de dag klaarde het echter op en waar de baan in de kwalificatie nat was, werd de race onder droge omstandigheden verreden.

Félix da Costa, een voormalig lid van het Red Bull Junior Team, had zijn rol als nummer één-kandidaat voor de zege een boost gegeven door de poleposition voor zich op te eisen. Bij de startprocedure leek de Portugees echter een beetje in de bonen: de BMW i Andretti-coureur parkeerde zijn bolide enigszins scheef, waardoor hij niet ideaal van zijn plaats kon vertrekken. Ondanks het ongemak wist Félix da Costa wel zijn koppositie te behouden.

Halverwege de ePrix was daar echter wereldkampioen Jean-Éric Vergne, die zich gedurende de wedstrijd naar voren had opgewerkt. Gestart vanaf P5 moesten achtereenvolgens Vandoorne, José María López, voormalig kampioen Sébastien Buemi en leider Félix da Costa eraan geloven. Vergne, die ook dit jaar voor Techeetah uitkomt maar het nu met Citroën DS-power moet doen in plaats van met een aandrijflijn van Renault, leek met de noorderzon te vertrekken. Vergne’s teammaat André Lotterer wist Félix da Costa kort later eveneens in te lopen en zodoende kwamen de Techeetahs op één en twee te liggen.

Dat wat een gigantisch feest leek te worden, draaide echter uit op een teleurstelling voor het Chinese team: zowel Vergne als Lotterer kreeg een drive through penalty aan de broek vanwege het niet respecteren van de energielevels gedurende regeneratiemodus. De Fransman en de Duitser vielen van de eerste twee plaatsen terug naar vijf en zeven, waarvandaan Vergne alsnog een inhaalslag maakte.

Een late Safety Car – deze was uitgebracht na een crash van López – schudde de rangorde nog een beetje op. Vergne klom na zijn doorrijstraf via een goed geplaatste ‘Attack Mode’- een nieuw verzinsel waarmee de FE-rijders gedurende een bepaalde tijd over extra vermogen beschikken – op naar de tweede plek. De wereldkampioen kwam een handjevol tienden tekort om Félix da Costa nogmaals aan te vallen, waardoor hij met P2 genoegen moest nemen. De Belg Jérome d’Ambrosio eindigde op P3, Mitch Evans werd keurig vierde. Lotterer, Buemi, Oliver Rowland, Daniel Abt, Lucas di Grassi en Nelsinho Piquet verdeelden de overige puntenplaatsen.

De Nederlandse hoop, Robin Frijns, die na een jaartje afwezigheid zijn comeback maakt in de elektrische klasse, had een lastige zaterdag. De Limburger kwalificeerde zijn Envision Virgin-bolide op plaats acht, maar werd vanwege een technische overtreding teruggezet naar plaats twintig (een overtreding die overigens door meerdere rijders werd begaan). Vanuit die positie bleek het onmogelijk voor Frijns om punten te scoren: hij werd uiteindelijk twaalfde. Vandoorne zakte overigens door het ijs: de Belg, die vanaf P4 startte, kwam als zeventiende over de eindstreep.

Félix da Costa heeft dankzij zijn overwinning logischerwijs de leiding in het nieuwe WK veroverd. In het nieuwe kalenderjaar mag hij deze proberen te verdedigen: op zaterdag 12 januari 2019 staat de tweede ePrix op het programma, het Circuit International Automobile Moulay El Hassan in Marrakech, Marokko vormt het strijdtoneel.