Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari doet bijzondere voorspelling over nieuwe 2021-motor

Als we het over motoren hebben dan is er een Formule 1-krachtbron die momenteel ver achter loopt op de rest. Volgend jaar is dat niet meer het geval. Tenminste, als we de voorspelling van de Italianen mogen geloven.

Na een bijzonder slecht 2020 wil Ferrari volgend seizoen weer iets verder vooraan meedoen om de WK-punten. Dit jaar lijkt het team af te stevenen op de zesde plaats in het kampioenschap. Het is veertig jaar geleden dat de Italianen zo slecht voor de dag kwamen. Een groot deel van die malaise is te danken aan de tegenvallende motor. In 2019 was de Ferrari-krachtbron nog de beste op de grid, maar na een aantal aanscherpingen en verduidelijkingen in het technische reglement plus een schikking tussen de FIA en het team, moesten de Italianen uiteindelijk een hoop paardenkrachten inleveren. Dit jaar werd er met man en macht gebouwd aan een nieuwe motor in Maranello, die vanaf 2021 in gebruik zal worden genomen. In de Formule 1-podcast Beyond the Grid laat teambaas Mattia Binotto weten dat zijn team volgend jaar op motorisch gebied weer helemaal mee wil doen. "De motor loopt goed op de testbank, het maakt een mooie progressie. Ik heb niet het gevoel dat we volgend jaar de minste motor van de grid zullen hebben", zo doet hij een gewaagde uitspraak. "We zullen ons weer in de strijd kunnen mengen als het aankomt op motorvermogen." Qua aerodynamica loopt Ferrari ook ver achter op de concurrentie, maar ook dat probleem moet in ieder geval deels worden verholpen, meldt Binotto. "Ons aerodynamische probleem wat betreft de drag van de wagen is aangepakt, maar op aerodynamisch gebied heeft Mercedes een hele sterke wagen." "Ik denk dus niet dat we ons met hen zullen kunnen meten op dat gebied. Hoe we vergelijken met de rest van de grid is ook nog lastig om te zeggen. De regels veranderen een beetje, dus voor elk team is dat een nieuw startpunt op aerodynamisch gebied." "Maar", vervolgt de Italiaan. "Als ik naar het vermogen en de aerodynamica kijk van onze 2021-wagen, dan vorderen die projecten heel erg goed als ik het vergelijk met de afgelopen jaren. Het wordt lastig om weer helemaal vooraan te staan, want het gat is heel groot. We gaan het echter veel beter doen dan het afgelopen jaar. Het wordt minder pijnlijk, het wordt een stap voorwaarts, maar laten we zien hoeveel." Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje