Het Formule 1-team van Scuderia Ferrari maakt bijna maandelijks de opmerking dat het de F1 gedag gaat zeggen als de regels teveel veranderen. De plannen van F1-eigenaar Liberty Media zijn een doorn in het oog van de Italianen. Zaken als een maximum budget voor teams en standaardisatie van onderdelen staan haaks op de filosofie van Ferrari. In het geheim heeft Ferrari samen met Amazon een plan opgezet voor een alternatieve F1-klasse, dat meldt Formule 1 . Saillant detail daarbij is dat Amazon wereldwijd de grootste concurrent van F1-eigenaar Liberty Media is.
De plannen voor de raceklasse zijn veel concreter dan werd aangenomen. Met Amazon beschikt het over een machtige mediapartner met ruim 200 miljoen abonnees wereldwijd. Diverse teams en organisatoren hebben al interesse getoond in de plannen. De fee die circuits moeten betalen voor de races ligt veel lager dan in de F1 en de teams krijgen twee keer zoveel prijzengeld dan in de Formule 1. Het plan van Amazon is dat fans voor 50 dollar een abonnement kunnen nemen op de raceklasse. Voor dat bedrag kunnen ze een jaar lang alle races kijken. De organisatoren van de raceklasse zouden terug willen keren naar legendarische F1-circuits, die tegen gunstige tarieven races kunnen organiseren. Meer details over de plannen van Ferrari en Amazon zijn er nog niet bekend. De verwachting is dat er in de komende weken meer details naar buiten komen.
Meest gelezen